#1 27-06-2008 17:29:32

Timster
Moderator
Van: Leiden
Geregistreerd: 05-05-2008
Posts: 92

Hoe anders kan het zijn

Pas geleden was ik even op visite bij de MKS voor een raceweekend en dat was wel een verademing, het is een prachtige, zeer competitieve klasse met professioneel ingestelde coureurs en teams en het materiaal mag er wezen. Iemand die interesse had vroeg mij wat dan het verschil is met andere indoor klassen en outdoor klassen, indoor is immers toch allemaal gelijk en outdoor toch wezenlijk anders ? Ik ontkwam niet aan een klein lachje om de lippen, deze kwestie komt namelijk regelmatig ergens in discussievorm bovendrijven, dus ook nu volgde een kleine discussie. Hetgeen het meest opvalt is dat men twijfelt aan de eigen inbreng omdat het sleutelen en afstellen slechts beperkt is toegestaan, en hier en daar hoor je dat men het idee heeft dat je met je eigen “veredelde huurkart” aankomt en aan het racen slaat. Daarnaast hebben velen buiten het wereldje blijkbaar het idee dat tenzij je een genie bent of een geweldige monteur tot je beschikking hebt het volstrekt onmogelijk is om outdoor te racen, dus wijdverbreid leven er wel wat misconcepties. Waar plaats je de MKS dan in de hele lijn, juist..  in het midden, waar het thuishoort mijns inziens. Niet omdat het de middelmatige kart series is, zijn naam MasterKartSeries doet de klasse zeker eer aan, indoor met eigen materiaal, gezegend met het genot van een enkele outdoor race, maar omdat het zich verhoud precies tussen het indoor en het outdoor racen. Natuurlijk is er een groot verschil met de krachtbronnen die buiten het vermogen leveren, maar de ligging, handeling en rij eigenschappen lijken weer in niets op standaard indoor karts. En hoewel er dus veelal indoor wordt gereden met de MKS, zijn dat om een ander aan te halen, compacte, zeer krappe en technische buitencircuits met vier muren eromheen en een dak erop. Aangevuld met een paar outdoorraces maakt het een spectaculair kampioenschap, en wat het nog meer aanzien geeft is dat alle grote indoorkampioenen er verenigd zijn, waar ze voorheen her en der in verschillende kampioenschappen uitkwamen hebben ze nu een toneel waar het met zijn allen uitgevochten wordt, en dat geeft het geheel wel wat extra cachet.
Ik ben de laatste om te ontkennen dat weersomstandigheden een actieve invloed uitoefenen, of dat wisselende omstandigheden het racen naar een hoger spanningsniveau dragen en dat is zeer zeker buiten een niet mis te verstane spelbepaler, maar de circuits zijn tevens ook overzichtelijker. Binnen heb je van het weer geen last maar raak je tussen de wirwar van aaneengesloten bochten en bochtencombinaties het overzicht nog wel eens kwijt als je niet oplet en zo hebben beide hun charme, evenals voordelen en nadelen. Wat moeilijker is ? moeilijk te zeggen, het racen op zich is al een opgave, waar je ook rijdt. Je wordt afgespiegeld aan de concurrenten die je verslaat en afgerekend waar je een gaatje laat, of je nu sneller of langzamer rijdt je zult ze voor moeten blijven en dat is de charme van racen. Zet iedereen min of meer op gelijk materiaal en laat ze het uitknokken. Dus het blijft appels en peren vergelijken. Feit is wel dat als je arriveert bij de MKS je duidelijk kunt zien dat men er alles aan doet om de afstelling goed te krijgen, elke tiende eruit te knijpen om vervolgens op de baan de strijd aan te gaan met elkaar en dat is close racing. Het is een “echt” race weekend en men is professioneel maar tegelijk reuze collegiaal en dat is waarachtig mooi om te zien. Van de vrije training, middels de Formule 1 kwali tot en met de race gaaf. Er wordt hard gesleuteld, hard gelachen en hard gestreden. Bij het opbouwen en afstellen worden regelmatig onderling adviezen ingewonnen, en men is naast de eigen kart veel bezig conculega’s  te ondersteunen in woord en daad, wat de strijd niet minder maakt, maar eerder nog heviger. Het veld zit regelmatig bijzonder dicht bij elkaar en de spanning is te snijden tot het eind. Maar het verbroederd, en de sfeer is uitstekend. Als ik van plan was in de racewereld te stappen en niet gelijk voor het minst betaalbare kon of wilde gaan dan zou dit dé uitkomst zijn. En als ik competitief wil racen maar geen al te groot budget heb of vanuit het indoorcircuit een stapje verder wil dan ben ik hier op de juiste plaats. Professioneel, competitief en collegiaal waardoor je er wat kunt leren,  en genieten. Dat is helemaal top!


Alles is relatief, Timing is alles

Offline

Forum footer

© Copyright 2024. Powered by Qbixx | Webservices

smash