Je bent niet ingelogd.
Pagina's: 1
Casper/Edgar,
Naar aanleiding van de gister verreden ARKC race op Nijverdal wil ik graag een beetje duidelijkheid betreffende het onderwerp kartwissels.
Er word keurig netjes een loting gedaan waarbij elk team een kart geloot krijgt , waarbij die karts door de baan zijn getest en doorgegeven aan de wedstrijdleiding dat die gebruikt zullen worden.
Vervolgens stapt iedereen in en vrijwel direct merkt Kevin den Ouden van Mechanica dat zijn kart "niet in orde is".
De kart zou steeds verzuipen en dat wil hij natuurlijk niet. Er is nog geen meter mee gereden, wellicht rijdt die kart erg goed en wellicht ook slecht. Maar dat is niet het probleem, het probleem is dat hij zegt dat ie niet goed is en vervolgens wordt de kart gewisseld en mag nog zelfs als eerste de pitstraat verlaten en vrijbaan hebben voor vrije rondes met wat zou blijken de beste kart van het veld te zijn.
Het punt wat ik ook tegen Edgar heb gezegd is dat ik het niet vind kunnen dat een team zonder ook maar een meter te rijden zomaar van kart kan wisselen . Wie weet waren er meer karts die problemen hadden met het steeds verzuipen van het motortje, maar die teams merken het of niet, of accepteren het omdat daar nou eenmaal de loting voor is.
Naar mijn mening werd het veel te snel gedaan en er werd ook geen straf uitgedeeld ook. Normaal gesproken als je zelf kiest voor een kartwissel, is het normaal dat je dan bijvoorbeeld achteraan start of iets dergelijks. Want op deze manier heeft mechanica dus zonder veel moeite een kart gewisseld en kregen nog een goede kart ook.
Als een ander team zou zeggen" hey mijn kart klinkt raar als ie stilstaat" dan zou iedereen fronsen en schouders optrekken en moet dat team er gewoon mee rijden.
JSM heeft hetzelfde gedaan in Poeldijk, maar daar was duidelijk dat hun kart ook echt 4 seconden langzamer was, maar in dit geval is er nog niet eens mee gereden, en alleen op gevoel afgegaan.
Zoals ik ook tegen Edgar heb gezegd vind ik dat op deze manier het hele idee van loting en pech kunnen hebben verpest.
Misschien dat dit berichtje erg kritisch is, maar een aantal andere teams waren het mij eens dat deze actie niet kon. Het is voor mij onbegrijpelijk dat er zo makkelijk geluisterd werd naar een rijder. De loot een kart, en daar moet je dan ook mee rijden, in ieder geval uit de pitstraat er mee rijden en kijken hoe goed ie is, en niet zonder een meter te rijden al meteen vragen voor een andere kart.
Offline
Je mag je mening toch geven en daar mag openlijk over worden gediscuseerd.
Het verbaasd mij niet, of het nu mechanica is of niet, regels moeten beter worden nagestreefd.
Let wel: Je kan gewoonweg niet op elk detail een regel hebben, soms moet iets gebeuren alvorens er regels komen. Dit is echter een vaker voorkomend probleem en had dus meer duidelijkheid over moeten zijn.
Ken je wel de ware toedracht , dus de reden waarom Kevin een nieuwe kreeg? Anders hoort de WL iedereen op de hoogte te stellen wat de reden is....
Neem je verlies en sluit aan....
Offline
Ik stond erachter en er is in ieder geval uitvoerig naar de kart gekeken door de monteurs.
Echter was hij niet echt defect en ik kan me in roel wel verplaatsen. Vorig jaar had ik zo'n zelfde situatie, in poeldijk ARKC en daarvoor al eens in de IKK in Huizen. Daarbij gaf ik zelf aan dat de kart niet goed was en als ik wisselde moest ik inderdaad van achteraan starten. Dat zijn de regels. Corne heeft ook een punt, je moet wel even zien wat de exact ware toedracht is geweest.
Alles is relatief, Timing is alles
Offline
Ik heb even het regelement bekeken
misschien kijk ik er over heen
maar ik kan niks vinden over geen kart wisselen zonder dat er mee gereden is
ofzo iets dergelijks
Je hebt zeker gelijk en ik geef je ook gelijk zoals de situatie is voort gekomen
maar aan de andere kant zie ik niks staan daar over
Wat je nu krijgt is dat iedereen de kartjes controleerd een dag van te voren
en op de race dag zelf word er gelijk gehandeld en gezegd deze kart wil ik niet
want deze loopt niet goed en dat moet juist niet gebeuren
iedereen moet gewoon instappen en daarna pas zijn mening geven.
Want ook wij stonden erachter en de kart liep gewoon goed
Laatst bewerkt door ladystuff (13-10-2008 15:08:17)
Offline
Offline
1 van ons is ook naderhand naar de WL gegaan om wat details te vragen, maar een kleine opmerking tijdens de prijsuitreiking kost niet veel tijd extra natuurlijk en dat zou naar mijn mening de grootste onduidelijkheid wegnemen... voor details kun je dan na afloop alsnog navragen
Offline
Laatst bewerkt door Casper (13-10-2008 21:41:56)
C.point Racewear, Made to Win
Offline
Hoi Arkc-coureurs
-Na deze uitleg vd de wedstrijdleiding lijkt het mij dat het hierbij einde verhaal is wat betreft enige twijffel over de genomen beslissingen tijden de race afgelopen zondag in Nijverdal.Moet wel zeggen dat ik de kartwissel ook vreemd vond,maar ook ik wist niet de preciese redenen hiervan maar dat is dan nu hierbij opgehelderd.Wat betreft onse terug plaatsing tijdens de race...dit kwam door een miscommunicatie tussen WL en YP-racing waardoor men dacht dat IK voor Yp-racing uitkwam en zodoende te vroeg werd binnen gehaald.Een verwarde situatie was het gevolg(verloren tijd),maar dit is uiteindlijk gewoon goed gekomen.De p5 waar we uiteindelijk zijn beland is gewoon hard en fair voor gereden en is ons niet zomaar in de schoot geworpen.Al met al een hectische race maar dat kan zomaar een keer voorkomen.
greetzzz Pascal en see u all in Middelburg:)
One goal,one vision
Offline
oke, in dit geval is er niks op aan te merken op het handelen en daar heb ik verder dan ook niks meer over te melden.
trouwens, het was me wel opgevallen dat Revolution terug viel naar achteren, maar aangezien ik voornamelijk op mn eigen team let, kon ik niet zo 1-2-3 inzien wat daar precies de oorzaak van was. ik heb wel doorgekregen dat er met de wissels iets mis ging, maar ik heb bijv. ook gezien dat revolution in 1 stint duidelijk langzamere tijden reed en daarmee dus ook tijd verloor tov andere teams. zonder uitleg is het voor andere teams lastig uit te vinden hoe en wat precies omtrent het terugplaatsen.
maar nu is de vraag wat betreft het wisselen TIJDENS de kwalificatie en wat dat tot gevolg heeft, nog niet helemaal beantwoord. Ik kan me niet helemaal herinneren of er in Poeldijk een defect was, maar ik weet dat JSM tijdens de kwali wisselde en FeJo tussen kwali en start... was hier een defect aan de karts?
Offline
Ik denk niet dat je twijfels moet hebben over de genomen beslissingen. Nogmaals of het nu Mechanica is of niet. De baan officials hebben het gecontroleerd en aangegeven dat het beter is om een andere kart te nemen omdat reparatie teveel tijd in beslag nam. Wie is dan de WL om hier tegen in te gaan. Ik denk dat ze allen juist hebben gehandeld.
Het is wel zo dat als je hier geen duidelijkheid in brengt dat mensen idd gaan speculeren. De ene keer krijg je een andere beslissing dan de andere keer. Ik denk dat het idd verstandig is om een rgel in te brengen dat als je een probleem hebt in de kwali dat je moet kiezen of je een andere kart neemt. Dan moet je ook de consequenties aanvaarden dat je achteraan start. Je wisselt een kart, ook in de wedstrijd zelf kost dit tijd en verlies je posities. Je wordt misschien dubbel gestraft, je hebt een mindere kart en dan moet je ook nog eens achteraan starten! ja, eigenlijk wel, maar wel duidelijkheid en eerlijki. In veel autosporten is dit het geval, het is niet anders....
Er zijn altijd personen die er misbruik van maken, de kart rijdtminder lekker, dan maar wisselen en zo is de WL en de baanofficials veel te lang bezig om vooraf alles te controleren. Door deze regel voorkom je dit probleem!
Neem je verlies en sluit aan....
Offline
Ik rij geen ARKC dus ik ken het voorval niet, maar ik rij Kings of Karting en daar doen zich ook regelmatig discussies tussen wedstrijdleiding en rijders voor.
In mijn ogen moeten de rijders er vanuit gaan dat de WL het in de basis zo eerlijk mogelijk probeert te regelen. Als je dit als uitgangspunt neemt ontstaat er een veel relaxtere sfeer waarbij discussies minder verwijtend verlopen. Ik ben zelf door schade en schande wijs geworden.
Laatst bewerkt door Matthijs (16-10-2008 11:20:52)
Offline
Euhm......ik ben het met Matthijs eens.
Een WL heeft het oordeel en handelt naar de bewijzen en middelen die op dat moment voor handen zijn.
Kijk naar de formule 1 met Lewis Hamilton in Spa. De wedstrijdleiding neemt een beslissing.
Die beslissing staat gewoon, klaar, basta, einde verhaal.
Je kan daarna in protest gaan of vragen om opheldering van de reglementen, dat is een logische stap, de overkoepelende organisatie zal dan kijken of er juist gehandeld is of dat er een gat in het reglement zit.
Zoals Casper ook al zegt, er worden door de WL beslissingen genomen dmv. de feiten die er voor handen zijn, die beslissing staat dan ook gewoon. En dat is niet alleen in de ARKC, IKK of MKS karting, maar ik heb vroeger ook regelmatig op Zandvoort of in welke tak van motorsport dan ook beslissingen gezien die twijfelachtig waren, maar ook dat hoort bij de sport. Ook in voetbal neemt de scheidsrechter(wedstrijdleiding) wel is een diputabele beslissing.
Racing is like religion.....if you don't beleive and loose faith, you will never succeed!
Offline
Ik kan mij opzich wel vinden in wat Snoopy zegt. Het is nu voor iedereen duidelijk wat er speelde. Dat heeft Casper in zijn post gewoon heel duidelijk uitgelegd. Wat misschien alleen wat beter was geweest is als de WL na de race over dergelijke situaties uitleg geeft. Dan weet iedereen direct wat speelde en is het hele punt helder.
Offline
Offline
Respect verdienen ze absoluut, niks anders als lof voor hetgeen wat ze opzetten en hoe ze proberen het indoorkarten te promoten. Maar dat wil niet zeggen dat je geen opbouwende kritiek mag geven. Bij sommige proef je wel eens het verhaal WL en mechanica, dat is al een aantal jaar zo en zal je misschien altijd houden, dat is jammer, want ik denk niet dat dit nodig is.
Hetgeen wat zij proberen te verbeteren, dus een betere competitie te maken, vloeit altijd voort uit positieve en negatieve kritiek.
Neem je verlies en sluit aan....
Offline
Pagina's: 1