#1 20-07-2009 19:20:59

Timster
Moderator
Van: Leiden
Geregistreerd: 05-05-2008
Posts: 92

Racing is in my blood, of een stekie los

Ayrton Senna zei het; Racing, competing is in my blood. En hoewel ik best weet dat er maar een Ayrton Senna was
herken ik de aandoening wel. Dat geld voor bijna elke coureur wel maar zijn coureurs dan allemaal hetzelfde, dat
denk ik niet nee. Wat zijn dit voor wezens dan en worden ze geboren met dit virus of zit het stiekem in elk mens
verstopt, moet het alleen even worden aangewakkerd. Ik ken snelle rijders die het, als ik zie waar ze van af stammen,
onmogelijk van huis hebben meegekregen dus hoe kom je er aan. Wat drijft je om elke keer te strijden voor meters,
milliseconden, want het is niet alleen de snelheid maar zeker ook de strijd. Een commentator hoorde ik pas zeggen
dat elke coureur, zeker de goede, een steekje los hebben zitten. Dat zou dan het antwoord kunnen zijn, hetgeen ons
allen verbind, een ras schept. Er mist een draadje, of een zekering, of er zit wat los, dat een racer een racer maakt.
Je moet ook wel gek zijn om wekenlang voor te bereiden, de wereld af te reizen, al je tijd er in te steken, om dan
volgas in een veld vol andere gekken rond te razen, alles op het spel te zetten om vervolgens met een verschil van
enkele tienden van een seconde te winnen of verliezen. Dat is moderne strijd der mensen, het summum van
entertainment, oorlog, helden. Er zit in elke racer een sterke wil om anderen af te troeven, te slim af te zijn en te
verslaan, ze zijn hele verschillende mensen zonder helm maar eenmaal opgesloten achter het vizier zijn het allemaal
gladiatoren, strijdend voor elke millimeter, strijdend om te overwinnen, de baan, de kart of auto de baas te zijn,
zichzelf te overwinnen en proberen ontstijgen, met geen enkel ontzag voor snelheid en blind voor de wereld buiten
het stuk asfalt voor je, tot het zwart-wit. Als je goed observeert in hun dagelijks leven ben ik ervan overtuigd dat je
een racer, hoe goed die ook verstopt of verpakt zit, kunt herkennen aan specifieke eigenschappen, die we op het
circuit kwaliteiten noemen. Haantje de voorste, ad rem, kort door de bocht, tikkeltje ongeduldig, vermogen tot inzicht
en improviseren en een, bij sommige compulsieve, competitieve drang.  Maar vraag ze niet waarom ze het doen, het
antwoord blijft hetzelfde en is niet geheel afdoend, we houden gewoon van snelheid, we houden van strijd. De reden
is zelden voor het geld, en als dat zo was zijn er wel wat die ermee zouden kunnen stoppen, maar de wil om volgas
over een circuit te rijden is niet weg te stoppen, dat kriebelt zeggen ze op een gegeven moment toch wel weer.
Het zit waarschijnlijk dus toch in het bloed, het laat het net iets harder stromen, als een continue adrenalinetrein die
niet te stoppen is. Hoe het er komt blijft een mysterie en of het alleen werkt in combinatie met die losse ontsteking
of draad is ook niet te zeggen maar er is zeker iets dat racers verbind, verbroederd. Het zijn curieuze wezens,
niet altijd even makkelijk maar vaak vermakelijk en altijd op jacht. Zelden saai volk.
Ik weet alleen dat wanneer die helm op gaat veranderen we in karakters, het is ook vaak lastig om de mensen
erachter te zien, met een helm op worden het andere mensen. Persoonlijk is het zo dat die helm opgaat, het vizier
dicht gaat en de hele wereld vervaagd tot een circuit. Het hoofd leeg, zorgen weg, leven voor de eerstvolgende bocht,
een positie, de volgende meters. Totaal gefocussed op het doel, de overwinning. Of wanneer het doel verschuift
naar de best mogelijke positie, consolideren of damage control dan is dat de focus. Alles wat je vergooit, zij het
een seconde, een tiende, of zelfs een duizendste hier of daar kan je op het einde duur komen te staan en in de
tussentijd gebeurd er om je heen ook van alles, briljant. Vooruit kijken, om je heen kijken en vooral niet verslappen,
het mentaal winnen in die strijd dat het gelijk opgaat, om tienden gaat. De fout niet maken waar de concurrent dat wel
doet, de fout afdwingen, verdedigen met de billen geknepen maar constant sterk tot aan het zwart-wit. Totale focus.
Net dat stukje meer risico nemen, geen genoegen nemen met minder en nooit opgeven. De overwinning behalen
tegen alle verwachting in omdat je niet opgaf, bleef stampen. Zelfs de beruchte do-or-die’s horen erbij en zijn op
het circuit het equivalent van een moment van verstandsverbijstering, compleet vol adrenaline opgaand in het
moment, met de vlag voor ogen. Een wanhoopspoging. Racen haalt het beste en soms ook het slechtste in mensen
boven, en vaak lijkt het veel op het leven onder een microscoop. Je moet rekening houden met alles om je heen en
wat  je doet of juist niet heeft invloed op de uiteindelijke uitkomst. Maar het race virus is niet te genezen en zit vrijwel
zeker in het bloed.   4-life.


Alles is relatief, Timing is alles

Offline

#2 21-07-2009 01:02:50

Niels Mutser
Gebruikers
Van: Soesterberg
Geregistreerd: 19-06-2008
Posts: 92

Re: Racing is in my blood, of een stekie los

Offline

#3 21-07-2009 19:25:52

Jorg
Moderator
Geregistreerd: 01-05-2008
Posts: 48

Re: Racing is in my blood, of een stekie los

Weer een mooi stuk Tim! Altijd leuk om je columns te lezen.

Offline

Forum footer

© Copyright 2024. Powered by Qbixx | Webservices

smash