#1 22-08-2009 21:18:39

Timster
Moderator
Van: Leiden
Geregistreerd: 05-05-2008
Posts: 92

Indoor vaak een loterij

Verscheidene mensen vroegen mij al eens waarom ik mijn pijlen niet richt op het materiaal.
Indoor rijden we op huurmateriaal en hoewel de meeste banen er alles aan doen om het veld
zo gelijk mogelijk te krijgen voor de races is het nogal eens een loterij en zijn er banen waar
het consequent niet voor elkaar is en het verschil loopt soms in seconden. Daarnaast denken
recreatief rijdende mensen nogal eens dat we tijdens wedstrijden op ander materiaal rijden of
er heel wat aan veranderd is omdat de tijden zoveel lager zijn, een misvatting uiteraard. Het is
niet zo serieus zou je zeggen en dus hoef je er niet zo zwaar aan te tillen maar ik kan je zeggen
dat de rijders in de indoor competities ongelooflijk fanatiek zijn, en er alles aan doen om te winnen,
het niveau is hoog. Des te meer spijtig wanneer je verliest puur door loting. Mijnerzijds heb ik mij
daar lang geleden al bij neergelegd maar het blijft jammer als je slecht loot en bij voorbaat bent
uitgeschakeld, het is zeer frustrerend maar soms een feit. Toch gaat alle lof naar de baanmedewerkers
die er alles aan doen, soms nachten doorhalen, 24 uur of meer wakker blijven, en alles testen om het
zo goed mogelijk te krijgen. Het is nu eenmaal geen gemakkelijke opgave en het veld ligt zo dicht bij
elkaar dat elk verschil opgemerkt wordt, een kritisch publiek zou je kunnen zeggen. De voor de hand
liggende, en overal toegepaste oplossing is teams en rijders in meerdere verschillende karts te laten
rijden zodat iedereen evenveel kans heeft op goede en minder goede, of zelfs slechte karts. Dat brengt
met zich mee dat de uitslagen over het algemeen laten zien hoe de verhoudingen ook daadwerkelijk
liggen maar zo nu en dan zijn er verrassende uitslagen. Dat kan makkelijk als een team of rijder een
of twee mindere karts meer treft dan de directe concurrentie. Dat is al in de standaard situaties wanneer
er maximaal een paar tienden tussen de snelste en de langzaamste kart zit, en de rijtijd niet al te lang is.
Maar dan heb je banen waar er seconden tussen kan zitten en krijg je hele rare situaties met zwaargewicht
teams vooraan, lichtgewicht favorieten achteraan en de snelste rijders van het land buitenom ingehaald
door zwaargewichten, of ze verleren even kortstondig compleet hoe ze moeten rijden..       
Wanneer is het genoeg ? wanneer er geen karts overblijven voor de teams of rijders om te rijden, omdat
er zoveel stuk gaat, wanneer rijders met andersoortig karts naar buiten worden gestuurd omdat er niks
meer over is, wanneer het klassement wordt beslist door races waarin het verschil tussen de karts een
seconde of meer bedraagt, wanneer ?  Het lullige is dat de rijders er verder helemaal niks aan kunnen doen,
we moeten het ermee doen, of de banen er nou alles aan doen of helemaal niks, of niet genoeg.
Wanneer het niet voor elkaar is kun je maar een ding doen, je geluksonderbroek aan, konijnenpoot en
hoefijzer meenemen, de klavertjes vier uit je tuintje plukken, bidden en duimen dat je race niet verkloot
wordt door een of meerdere van die ondankbare voertuigen waarmee je het licht uit je ogen kunt rijden
maar zover achterop raakt dat je het onmogelijk nog recht kunt rijden, voor die beestjes zouden we een
aparte naam moeten hebben, ze worden door iedereen gevreesd.  Als rijder en mens kijk ik altijd naar
het positieve en memoreer veel liever die banen en medewerkers die een veld karts binnen enkele tienden
weten te krijgen, en zodoende prachtige races faciliteren. Echter als criticus verfoei ik die banen die het zo
slecht voor elkaar hebben dat zij de races op een geheel andere manier een stempel meegeven,
eerder een loterij faciliteren dan een race.


Alles is relatief, Timing is alles

Offline

#2 23-08-2009 08:22:52

Psyco
Gebruikers
Van: Lisse
Geregistreerd: 02-05-2008
Posts: 188
Website

Re: Indoor vaak een loterij

(Eenmalig (uitzondering) weer eens op het forum)

Hear hear,

Verwoord wat iedere rijder in zijn hart en hoofd voelt.
De onmacht en frustatie zijn de grootste tegenstanders bij dit soort "mindere banen".
Hopenlijk leren ze iets van deze wijze woorden.

grts Psyco.


First they ignore you,
then they laugh at you,
then the fight you,
then you win. !! (M Ghandi)

Offline

#3 26-08-2009 15:42:16

Pascal
Gebruikers
Van: Alkmaar
Geregistreerd: 05-05-2008
Posts: 33
Website

Re: Indoor vaak een loterij

Hey Tim (B.I.E.R-teamgenoot)...

"eerder een loterij faciliteren dan een race./quote
" .We hebben het er al tijdens het weekend vd 24hr over gehad,en ik kan me zeker in jou mening vinden.Ik ga dr nie teveel over zeggen maar ook ik ben van mening dat het dit seizoen het
hier en daar toch echt wel ernsig aan schord..'
Maarja,we gaan vol frisse moed weer naar Poeldijk toe en hopelijk worden de teams niet teveel benadeeld door het
matriaal:))     greetzzz    JsmPas


One goal,one vision

Offline

Forum footer

© Copyright 2024. Powered by Qbixx | Webservices

smash