#1 06-11-2009 21:10:08

Casper
Gebruikers
Geregistreerd: 02-05-2008
Posts: 1,591

Racing terug naar de basis

Gisteren verscheen in de media het persbericht dat de Toyota Motor Company zich met onmiddellijke ingang uit de Formule 1 heeft teruggetrokken. BOEM.

Nog maar een paar weken terug tekende het bedrijf een overeenkomst om tot 2012 in de Formule 1 te blijven. Nu dan toch exit voor Toyota.
Als reden wordt opgegeven de slechte economische situatie waaronder de onderneming te lijden heeft.
Niet alleen een domper voor de Formule 1, maar voor de totale racesport, waarvan de gevolgen nog niet te overzien zijn.
Na BMW en Honda, de derde grote fabrikant die de handdoek in de ring gooit. “Who’s next” vraag je je onderhand af.

Natuurlijk, ook Toyota zal onder de wereldwijde recessie te lijden hebben. En dat heeft zijn weerslag op budgetten.
Maar je kunt je natuurlijk ook afvragen, of dit de reden is, of het gevolg van een verkeerde koers die binnen de Formule 1 gevaren is. Of de Formule 1 in de loop van de jaren niet haar eigen graf heeft gegraven, en in werkelijkheid vooral door de werkelijk exorbitant hoge bedragen waarmee gewerkt wordt ten onder gaat.

De Formule 1 is de top in autosport, het Mekka, de ultieme droom voor iedere rijder. Daar mag een kostenplaatje aan gekoppeld worden. Maar of dat moet zoals het al jarenlang ging is maar zeer de vraag.
De hoogte van bedragen waarmee gewerkt wordt is werkelijk absurd. Bedragen waarvan je als gewoon persoon de hoogte niet eens in kunt schatten. Driehonderd miljoen! voor Toyota op jaarbasis wordt geroepen. Op jaarbasis mensen, meer dan een miljard over een paar seizoenen. Een miljard!! Waar hebben we het in godsnaam over. En dan vanaf 2002, het jaar van de instap in F1, nog geen Grand Prix winnen ook in het geval Toyota. Tja.

Her en der wordt nu geroepen dat de kosten omlaag moeten, maar reëel gezien hadden de kosten natuurlijk nooit zo hoog op mogen lopen. We zullen het betreuren, maar het lijkt er op dat men de put wil dempen als het kalf verdronken is.
Het summum in de autosport verwordt tot een duur speeltje van een paar fabrikanten die gelukkig hun motoren nog ter beschikking blijven stellen van klantenteams, misschien wel moeten blijven stellen om te overleven, anders was het nu al over en uit voor de F1. Je moet er niet aan denken.
En het geldt niet alleen voor de F1, want als het daar slecht gaat is het als een dominospel. Een voor een zullen de topklassen omvallen. De eerste slechte berichten druppelden als voorbodes al binnen;
Subaru en Suzuki trekken zich terug uit het WK Rallye, de A1 GP lijkt ook zijn langste tijd te hebben gehad. Geen Japanse fabrikanten meer in de top van de autosport. Helaas te constateren en erg, erg slecht voor de sport.

En als we niet uitkijken, gaat onze geliefde kartsport mee in deze misère. Want laten we eerlijk zijn, ook in het outdoor racen zijn de bedragen veelal schrikbarend toegenomen. Trokken we bijvoorbeeld in de eerste jaren van een van de huidige topseries nog een chassis uit het rek, motor er op en racen met de (toen nog) onderhoudsarme motor, ook dat feestje lijkt anno 2009 passé. Jammer te moeten constateren, maar het is gewoon zo. Geen 40 uur meer zonder onderhoud zoals de betreffende fabrikant/importeur in de aanvang claimde. En ook toen was het volop genieten hoor. Genieten van gelijkwaardige races met een basic motor. En genieten is gelukkig nog steeds niet het synoniem voor veel geld.

Begrijp me niet verkeerd, ook de topklassen in karting moeten er zijn, daar is een markt voor en een topcategorie heb je gewoon nodig. Maar de topklassen moeten niet verworden tot de onderlaag in karting. Dan is er geen onderlaag meer met alle gevolgen van dien.
Natuurlijk hebben we nu nog goed gevulde velden, maar dat gaat anders worden als we de onderlaag in karting niet bij racen betrokken houden en nieuwe mensen geïnteresseerd maken.

In het algemeen zie je dat in karting de kosten zodanig hoog oplopen dat een grote groep beginnende rijders op voorhand afhaakt. Geïnteresseerden die bijvoorbeeld uit onze indoorkarting komen zijn niet allemaal in staat om de stap naar de duurdere 2-takt klassen te maken. En lukt het wel hobbel je vaak achteraan als gevolg van een te beperkt budget. Frustrerend veelal. Na enige tijd zijn de rijders ondanks hun goede intenties uitgeblust en stoppen ze met onze geliefde sport. En dat is gewoon jammer en zeker niet nodig.

Back to Basic is mijn motto.

Elders op Kartlife kunnen jullie lezen over de introductie van een nieuwe raceserie, de GP4 Four Stroke Kart Series, een initiatief van een aantal organisatoren en importeurs uit België en Nederland die vorenstaande problematiek hebben onderkend en er enkele maanden geleden mee aan de slag zijn gegaan.
De 4-takt klassen lenen zich in beginsel uitstekend voor basic racing. Daarom dit initiatief om de kartsport in de breedte te promoten. Een serie races die karting in de basis moet maken zoals het in onze optiek hoort te zijn: Professioneel racen op hoog niveau, budgettair verantwoord, met daarbij het familiegevoel zoals dat in al onze activiteiten een grote rol speelt.
We hopen dat jullie dit initiatief op waarde weten te schatten.


C.point Racewear, Made to Win

Offline

Forum footer

© Copyright 2024. Powered by Qbixx | Webservices

smash