#1 13-05-2008 21:40:24

Seb Buurma
Gebruikers
Geregistreerd: 02-05-2008
Posts: 51
Website

Conditie

Conditie. Wat mij opvalt is dat vaak onderschat wordt hoe zwaar het karten is. Rijders trainen toch niet voor niets hun conditie? Nou was ik benieuwd of enkelen van jullie dit ook deden! Zo ja, hoe vaak en wat doe je?

Hier mijn overzichtje:

Elke dag: Armspieren trainen (optrekken, gewichtjes)
                 Nekspieren trainen
                 Conditie trainen op de racefiets

Totaal ben ik ongeveer een uurtje per dag kwijt. Nou zijn deze dingen niet allemaal voor het karten. Ik train de nekspieren vooral omdat ik vaak hoofdpijn krijg. Mijn conditie is deels voor 't karten maar ook vooral omdat ik astma heb en je dan vaak benauwd wordt en minder zuurstof krijgt. Een goede conditie is hier goed voor dus vandaar! Daarnaast vind ik het erg fijn om te sporten dus is deze 'training' samen met het karten gewoon voor mij ideaal!

Offline

#2 14-05-2008 19:26:24

Kevin den Ouden
Gebruikers
Geregistreerd: 01-05-2008
Posts: 231

Re: Conditie

In de loop van de week ga ik altijd 1x squashen even lekker alles eruit zweten en het schijnt nog goed te zijn voor je conditie ook.. Daarnaast moet ik toch al elke dag fietsen naar het station ( andere kant van Boxtel ) dus lichaamsbeweging genoeg.. Ik ben eigenlijk van plan om wel wat meer spiermassa te kweken, beetje meer nekspieren en armspieren.. Ook de polsen schijnen zeer belangrijk te zijn dus ik ga kijken wat ik eraan kan doen..


Met karten een fantastische toekomst tegemoet.

Offline

#3 15-05-2008 10:52:58

RMK marco
Gebruikers
Van: Capelle a/d IJssel
Geregistreerd: 06-05-2008
Posts: 194
Website

Re: Conditie

Laatst bewerkt door RMK marco (15-05-2008 10:56:29)

Offline

#4 15-05-2008 11:08:31

Goten
Gebruikers
Van: Boxtel
Geregistreerd: 01-01-1970
Posts: 19
Website

Re: Conditie

Mooi punt idd seb.

Conditie is volgens mij heel belangrijk maakt niet uit watvoor sport je doet.
Alleen zal de wijze waarop en waarvoor je deze opbouwd per sport  verschillen.

Wat ik me dan alleen afvraag bij karten is of je rijstijl ook veel te maken heeft met de conditie
die je meot hebben. Ik zie soms wel eens karters die vrij wild van links naar rechts in hun kart
bewegen. Anderen daarentegen zie ik bijna niet bewegen in hun kart. Het lijk mij dat dit ook
heel veel invloed heeft op hoe je conditie moet zijn voor te karten. Wat denken jullie hier
eigenlijk over? Ik ben er eingelijk wel benieuwd naar jullie mening hierover.

Offline

#5 15-05-2008 15:34:35

Seb Buurma
Gebruikers
Geregistreerd: 02-05-2008
Posts: 51
Website

Re: Conditie

De wildsturende rijders zijn vaak de beginners is mij opgevallen.  Ik ben ook begonnen met indoorkarten en stuurde toen vrij aggressief de bocht in. Ik rij nu outdoor en maak inderdaad heel soepele bewegingen omdat het gewoon veel sneller gaat.

Je zou dan inderdaad denken dat het minder energie kost maar als ik eerlijk ben vind ik 20 minuten outdoor net zo zwaar als 1 uur indoor (huurkarts). Ik weet niet hoe dit komt maar ik denk dat het ook met de snelheid te maken heeft. Met huurkarten zijn veel bochten volgas en is het 'makkelijker' (persoonlijke mening). Outdoor moet je veel meer remmen en geconcentreerder zijn. Daarnaast komt er bij outdoorkarten meer kijken dan bij huurkarten. Ik heb wel is in huurkarten gehad dat als ik de binnenkant van de wal raakte ik niet eens 0,200 verloor. Bij Outdoorkarten moet je meer geconcentreerd zijn omdat daar meer een duidelijke racelijn is en je bij een foutje er snel af kan gaan. Dit is mijn visie erop en mijn ervaringen. Ik zeg niet dat dit per se zo is maar dit is bij mij wel het geval!

Een goed voorbeeld is dat ik nooit m'n conditie trainde in de huurkartperiode en toen was een uur rijden niet moeilijk. Nu train ik echter m'n conditie omdat je anders te vermoeid wordt! Een testdag is tevens intensiever dan een racedag. Op een racedag rij je maar 1.00 - 1.30 uur en op een testdag soms wel 2 uur. Daarnaast ben je met een test intensiever bezig aan de set-up enz. 

Dus mijn antwoord op de vraag is: Nee. Ik denk zelf dat het weinig uitmaakt hoe je stuurt. Het enige nadeel van aggressief sturen (overal) is het tijdverlies! Natuurlijk neem je enkele bochten wel aggressief omdat dit dan juist weer sneller is. Misschien hebben anderen hier een andere kijk op en ik hoop dat door middel van mij (en binnenkort andere) meningen/ervaringen het duidelijk wordt!

Groeten,

Seb

Laatst bewerkt door Seb Buurma (15-05-2008 15:40:11)

Offline

#6 16-05-2008 14:30:21

CriZz
Gebruikers
Van: Spijkenisse
Geregistreerd: 02-05-2008
Posts: 380
Website

Re: Conditie

Ik heb getraind voor het karten maar daar zit ook een nadeel aan. Enkele dagen in de sportsschool en kweekt wat spierenmassa en je weegt gelijk 2 kilo zwaarder. Bij outdoor karten vangt je kartje dat wel op omdat die toch voldoende power heeft maar bij indoor scheelt dat zo 2 tiende. Ben er dus direct mee gestopt en train nu heel licht me armen en doe veel op de cardio. Goed eten per dag scheelt ook trouwens in conditie. Als je een keer per dag eet en je rookt ook nog is dan is het gauw gebeurt met je conditie. Overigens als ik soms wel is gaat trainen voor de arkc en ik zie dan andere teams die vollop broodjes frinkandel met mayo of bord patat dan denk ik bijmezelf tjaaa... en dan zeuren dat het kartje langzaam was. Tosti is niet gezond maar beter dan dat!!! Overigens iedereen heeft zijn eigen rijstijl en agrresief rijden is niet per definitie beginner. Ik kan een rijtje opnoemen van coureurs die agressief rijden maar dan nog steeds iedereen lappen die vloeiend rijdt.......
Senna was bijv ook een agressieve rijder..... need to say more.... of wou je zeggen dat hij een beginneling is.
Elke coureur is uniek in zijn rijstijl en heeft zo zijn draai gevonden. Kijk maar naar iedereen. Ook de beginnelingen niemand rijdt exact hetzelfde als de ander. Echter is het wel zo dat diegene die wat harder vecht in de kart meer energie kwijt is maar als je 0.5 sec per ronde sneller ben dan iemand die vloeiend rijdt dan doe je het niet vloeiend genoeg. Meestal is het ook zo dat deze mensen ook wat beter zijn afgetraind. Ik weet niet of jij "The Senna Docs" hebt gezien, maar de man trainde in zijn glorie tijd meer als 2,5 x zoveel dan de best getrainde coureur op dat moment. En dan heb ik het niet eens over doorzettingsvermogen van de man. Karten is zwaarder dan men denkt maar de echte factor is doorzettingsvermogen. En als jij als een dolle beweegt in je kart en finished de race voor al die vloeiende mensen met een bezwete kop dan heb ik daar respect voor.

Enough said


Motto "Ask any real driver ? It doesn't matter if you win by an inch or an mile.... WINNING IS WINNING! "

Offline

#7 16-05-2008 14:49:52

Seb Buurma
Gebruikers
Geregistreerd: 02-05-2008
Posts: 51
Website

Re: Conditie

Het lijkt mij nogal overdreven dat 2kg daadwerkelijk 0,2 seconde is!

Maar zoals ik al geschreven had zijn er inderdaad momenten dat aggressief sturen het best is. Ik zeg niet dat je OVERAL zo vloeiend moet rijden maar dat dat bij de meeste bochten beter is. Ik kan dit uit ervaring zeggen omdat ik in het begin met outdoorkarten nog mijn indoorstijl had en daardoor m'n banden veel te heet werden.

Ik wil ook niet zeggen dat iedereen een beginneling is, maar kijk maar is rond op een indoorbaan en kijk is naar de mensen die er voor 't eerst rijden. Zo aggressief als wat. Vandaar dat ik dat zei. Doet niks af van het feit dat het ook heel snel kan gaan. Zelf merk je echter wel dat als je outdoor rijd de temperatuur te hoog oploopt vandaar. Daarom heb ik toendertijds ook mijn stilj aangepast. Sommige F1-coureurs van het moment nu rijden ook nog redelijk aggressief bij het insturen maar dat zijn geen beginnelingen. Zelf stuur ik soms ook nog aggressief in maar om snel te gaan is het gewoon belangrijk beide te gebruiken. Daarnaast is karten denk ik ook heel anders dan een F1 auto wink.

Laatst bewerkt door Seb Buurma (16-05-2008 14:51:24)

Offline

Forum footer

© Copyright 2024. Powered by Qbixx | Webservices

smash