#1 03-06-2008 13:46:22

Timster
Moderator
Van: Leiden
Geregistreerd: 05-05-2008
Posts: 92

Pure passie

Waarom is een eerste vraag die in me opkomt als ik denk aan een organisator, een wedstrijdleider, waarom ?
Een voetbalwedstrijd leiden of langs een atletiekbaan staan of jureren bij een taartbak wedstrijd lijkt me toch
een heel stuk makkelijker, minder gezeur, duidelijker beeld van wat wel en niet kan, minder partijen om van je
af te slaan als het misgaat. Raceleider is dan niet het meest dankbare werk mijns inziens.Het hele voortraject
levert je al een punthoofd op met alle afspraken die je moet maken, iedereen die erbij betrokken moet worden,
de schema’s, opzet en administratie moet kloppen. Er moeten verzekeringen worden afgesloten, deelnemers
geworven en geïnformeerd, je kunt het niet alleen en dus moeten er enthousiastelingen gevonden worden
die net zo gek zijn als jij. Van het racen dan natuurlijk.  En dan heb je een opzet, maar dat is pas een begin.
Je breekt je constant het hoofd hoe je de competitie verbeteren kunt en wat er al dan niet schort aan de opzet,
maar meer nog moet de competitie bestaansrecht genereren, door grote deelnemersvelden, enthousiaste
deelnemers en externe interesse, maar voornamelijk door mooie races. Want dan hou je teams en rijders vast
en is voortbestaan gewaarborgd. Maar dan komt het, lang niet iedereen is tevreden en mensen zeuren nogal gauw,
en sommige evenementen die je organiseert leveren zoveel gezeur en schijnbare ontevredenheid op dat je er op
den duur over denkt maar eens iets anders te gaan doen met je vrije tijd dan je te laten afbranden door deelnemers,
supporters en andere onsportievelingen . In de racerij gebeuren zoveel dingen, vaak tegelijk, meestal zoveel mogelijk
uit het zicht, en lang niet altijd fair, maar vaak per ongeluk en daar moet jij orde in scheppen, en je bent er verantwoordelijk
voor dat er enige rechtlijnigheid in ontstaat al zal je het na afloop altijd wel gedaan hebben, er is altijd iemand ontevreden.
Een race is soms een aaneenschakeling van momentjes en incidenten en dan heb je nog
dat persoonlijkheden en gedrag meespelen, ook binnen de baan. En dan is het ook nog niet alleen na de wedstrijden
maar ook veelal tijdens. Opgewonden rijders die je haast aanvliegen omdat ze verhit zijn en het niet eens zijn met
uitgedeelde straffen of “verkeerd beoordeelde” acties, supporters, aanhang, teamgenoten, teammanagers, fans en
fanatiekelingen die zich ermee bemoeien en dat terwijl je al die andere zaken en de wedstrijd niet uit het oog kunt verliezen.
Ogen,oren en handen te kort is een understatement. 
In lange wedstrijden waarin gigantisch veel “momentjes” voorkomen, en alles in een fractie van een seconde gebeurt
zul je met je beoordeling procentueel nooit de honderd scoren, lijkt me een onmenselijke opgave, maar met je vaardigheden
van inschatten, mensen kennis en uitzonderlijk rijke ervaring doe je alles wat je kunt om de wedstrijd
een schone, faire, mooie en eerlijke wedstrijd te laten zijn en hou je daarnaast de voet stijf. Je neemt het gezeur voor
lief, blijft bij je beslissing en tracht altijd eerlijk maar vooral duidelijk te zijn. Onderweg naar huis zul je wellicht nog eens
balen, terugdenken aan de mensen die ondankbaar er voor kozen je eerst af te branden of proberen te ondermijnen in plaats
van dankbaar te zijn dat je weer een wedstrijd hebt neergezet, of mijmeren of je misschien toch op zoek moet naar een andere
hobby, maar uiteindelijk glijd het van je af en denk je terug aan het voor een merendeel gave wedstrijd, de mooie inhaalacties,
de blije gezichten op en ook naast het podium, de wedstrijd die voor de meeste weer een interessante was waar ze met veel
plezier aan hebben deelgenomen, en ik denk dat een glimlach dan moeilijk te onderdrukken is. Je hebt er weer één neergezet
en gaat vol overgave op weg naar de volgende.  Dat is pure passie.


Alles is relatief, Timing is alles

Offline

#2 03-06-2008 17:20:44

Kevin den Ouden
Gebruikers
Geregistreerd: 01-05-2008
Posts: 231

Re: Pure passie

Hee Tim,

Damn wat spring jij goed in met wat er op dit moment (geouwehoert) word op kartlife .. hahaha..
Ik kan me best wel is voorstellen dat de wedstrijdleiders van alle competities indoor en outdoor wel zoiets hebben van.. Ojeej daar komt hij/zij weer aan en dan hetzelfde gezeur altijd. Hij beukt die eraf en die krijgt geen straf.. bla bla bla..

Jongens ben blij dat er kartcompetities zijn. Ben blij dat Casper organisator van MKS, ARKC, IKK er is.
Zonder deze man, zaten jullie met een passie die niet nagestreeft kon worden.

De volgende keer bij een straf/beuk/etc denk twee keer na voordat je alle frustraties op de wedstrijdleiders af reageert. Denk dan na, dat zonder deze mensen jou passie niet mogelijk was!


Met karten een fantastische toekomst tegemoet.

Offline

#3 03-06-2008 18:34:56

Psyco
Gebruikers
Van: Lisse
Geregistreerd: 02-05-2008
Posts: 188
Website

Re: Pure passie


First they ignore you,
then they laugh at you,
then the fight you,
then you win. !! (M Ghandi)

Offline

#4 13-06-2008 19:49:19

Casper
Gebruikers
Geregistreerd: 02-05-2008
Posts: 1,591

Re: Pure passie

Geweldig artikel. Met gevoel en passie geschreven,
Je raakt de kern, slaat de spijker op zijn kop. Sterkt ons, als organisatie.


C.point Racewear, Made to Win

Offline

Forum footer

© Copyright 2024. Powered by Qbixx | Webservices

smash