#1 29-09-2008 12:27:06

CriZz
Gebruikers
Van: Spijkenisse
Geregistreerd: 02-05-2008
Posts: 380
Website

Cashcow of Natural Talent!

Soms zie je wel eens mensen karten en dan vraag je je eigen af, doe je het voor de lol of heb je er de passie voor. En dan doel ik op de kampioenschappen waar een normaal mens niet aan kan meedoen omdat het gewoonweg een pak geld kost. Is het papa die de gezelschap van al die rijke lui leuk vind en daarom 10 duizende euro’s in zijn zoontje steekt of heeft die jongen echt talent. Vroeg dacht ik zelf altijd dat een mooie helm en een mooi pak je snel maakt, maar het is een grote leugen. Er zijn zat talenten maar of dat de mensen zijn die het duurste model CRG kart hebben en overal stickers op hun pak dragen van allerlei bedrijven dat is nog te betwijfelen. Een tijdje geleden en dan praat ik over enkele jaren stond ik op strijen een rotax max wedstrijd te kijken en tussen al die jongens van een fabrieksteam en de mooie helmen viel mij een persoon op. En waarom, ik weet het niet. Het was een jongen die met een oude ford fiesta en een bak erachter dat leek op een bak die je bij Texaco kan huren alleen dan echt helemaal verroest en vergaard, stond te sleutelen aan een duidelijk overjarige kart. Niet vreemd niet iedereen kan zich een nieuwe kart veroorloven. Heb toen een tijdje met die jongen staat praten voor de race en het was duidelijk te horen dat de jongen passie had voor de sport. Daar waar de fabriek teams elke race nieuwe onderdelen op de kart installeerden reed deze jongen al bijna tegen de levensduur van het materiaal aan. Zijn papa was niet rijk en hij had al 5 maanden na schooltijd bij een paprika plukkerij bijverdiend om aan een wedstrijd mee te kunnen doen. De helm waar hij mee reed zag eruit net alsof een rat erin bezig was geweest. Hetgeen wat hij om zijn lichaam heen had als bescherming was een overall die hij gekregen van een goeie vriend en waar duidelijk aan te zien was dat iemand in zijn familie hem weer in elkaar had genaaid. Maar hij was zo trots op zijn outfit.Toen in die tijd dacht ik altijd dat degene met de mooiste kart wint maar deze keer was het anders. De kwalificatie was begonnen en 30 man ging de baan op om zich te kwalificeren van de eerste manche. Het was kurkdroog met wat dreiging van regen en grijze hemel die ons toe grijnsde. Na 10 minuten stond de beste jongen op p28 en dat kwam mede doordat  twee karts door problemen niet konden kwalificeren. Op dat moment had ik het gevoel alsof deze stap voor de jongen een te grote zou zijn. Tot het opeens net voor de start begon te plenzen, iedereen was druk bezig om de kart anders af te stellen. De beste jongen zat gewoon stil op een plastic klapstoeltje een broodje pindakaas te eten die hij van huis had mee genomen. En er zaten onder zijn kart gewoon slicks terwijl de baan overliep van de hoeveelheid water. Toen kon ik het absoluut niet laten om te vragen waarom hij niet met regenbanden reed. Het antwoord: ik kan geen regen banden betalen dus zal ik met slicks moeten rijden. Nadat de regenbui was gestopt werd iedereen verzocht zich te verplaatsen naar de baan waar na een opwarmronde de boel werd losgelaten voor een race over 20 minuten. Een stilstaande start. Iedereen stond stil voor de start een windvlaag over het rechte stuk heen de lichten sprongen op rood en het veld werd losgelaten. Daar waar iedereen op een setje regenbanden reed en was hij de enige die op een setje half opgerookte slicks reed. En het was niet makkelijk. Toch na een aantal ronden begon hij op dreef te komen… een paar absolute super inhaalactie zorgde ervoor dat hij wonder boven wonder na 12 minuten rijden in echt moeilijke omstandigheden op een p6 reed en zich begon te bemoeien met de echte fabrieksteams van het veld. Zelfs ik ging op de banken staan om hem aan te moedigen. Met nog vier minuten te gaan in de manche had hij weer drie man verschalkt en reed op een podium plek. Opeens vroeg iedereen op het paddock zich wat die jongen daar in hemelsnaam deed en hoe hij het voor elkaar had gekregen om jongens voorbij te gaan die in een kart reden waar ruimschoots over de 50 duizend euro per jaar in werd gepompt. Want waarom hadden zij geen slicks onder hun kart en hij wel en was het nu net bijna opgedroogt op de baan. De rubberstukjes vlogen de lucht in want de regenbanden van de overige teams werden aan flarden gereden. Het was zo’n typische dag dat er constant een buitje viel maar door de aangename temperatuur de baan erg snel opdroogde. Er stonden nog slechts 3 minuten op de klok en p3 en p2 moesten er ook aan geloven desondanks de lagere topsnelheid wist hij ze alsnog uit te remmen. Tot ik hem opeens niet meer voorbij zag komen. Het was over! zijn moment van glorie mocht niet zo zijn. Zijn rechter achterband had het begeven na het rechte stuk met een harde klap rechts af de muur in als gevolg. De kart was compleet afgeschreven en schade was aanzienlijk. Nou had ik die dag al wat uitvallers meegemaakt, en tja dat leek de normaalste zaak van de wereld voor de mensen daar. Maar ik heb nog nooit iemand zo zien huilen naast zijn kart. Zo’n enorme emotie wat vrijkwam wat ik absoluut mistte bij de anderen. Vanaf dat moment wist ik het zeker, de snelste en beste zijn niet altijd diegene die in de hoge klasses vooraan rijden. Nee dat zijn de mensen die met slecht materiaal zich kunnen meten met de top. De mensen die emotie tonen bij verlies en uitval. De mensen die met hun enorme wilskracht van mening zijn alles te kunnen bereiken zolang zij er maar in geloven. Het zijn de mensen die juist heel veel risico’s nemen. Want in de autosport wereld wordt je alleen maar superster als je al deze elementen bevat.


Motto "Ask any real driver ? It doesn't matter if you win by an inch or an mile.... WINNING IS WINNING! "

Offline

#2 29-09-2008 13:01:44

Mike
Gebruikers
Van: IJmuiden
Geregistreerd: 15-05-2008
Posts: 138
Website

Re: Cashcow of Natural Talent!

Leuk verhaal!

En inderdaad is het helaas nog heel vaak zo dat degene met het meeste geld of connecties (vlak dat niet uit) het verste komen en de echte talenten toe moeten kijken..

Laatst bewerkt door Mike (29-09-2008 17:05:12)


Nulla Tenaci Invia Est Via..

Offline

#3 29-09-2008 16:27:57

tazboy
Gebruikers
Van: Haarlem
Geregistreerd: 12-07-2008
Posts: 57
Website

Re: Cashcow of Natural Talent!

Tot ongeveer 2,5 week geleden.......het team met het minste budget van de F1 grid het met 1 van de meest formidabele coureurs alle auto's die even bijna 10x zoveel koste per stuk compleet zoek reed op Monza :-)

Of een uitspraak zoals Rossi die dit jaar maakte: Na zoveel winst, word je vanzelf arrogant en kan je niet meer juichen om een P2, je moet weer voelen wat het is om te verliezen zoals ik de afgelopen 2 jaar heb gedaan......dan wil je weer vechten om iedere meter, ook al is jou motor niet de snelste in het veld!


Racing is like religion.....if you don't beleive and loose faith, you will never succeed!

Offline

#4 30-09-2008 12:29:13

RMK marco
Gebruikers
Van: Capelle a/d IJssel
Geregistreerd: 06-05-2008
Posts: 194
Website

Re: Cashcow of Natural Talent!

Het is dan wel een enorm cliche, maar regen is inderdaad de 'great equalizer' ...

als je in de MotoGP kijkt, dan rijden de Kawasaki's redelijk achteraan, en dat is niet omdat er hele slechte coureurs op zitten ofso. Die motor loopt gewoon niet dit seizoen.

Tot het regent... want dan kan je erop wachten dat 1 man ineens wel vooraan te vinden is: Anthony West op een Kawasaki. Hij is regenrijder bij uitstek en dan is topsnelheid of vermogen niet meer het belangrijkste, maar het gevoel van de rijder en het lef om harder de bocht in te gaan dan anderen durven onder gladde omstandigheden

Aan de andere kant is zijn talent dan weer niet zo groot om met een middelmatige motor ook in het droge hoger te eindigen. Zelfde zie je bij Melandri, die totaal niet het potentieel uit de Ducati kan halen, zoals Stoner. Of is Stoner dan gewoon zo heel goed?

het blijft toch een beetje ongrijpbaar begrip, dat woord 'talent' ... net als 'vorm' wink

Offline

#5 30-09-2008 17:01:52

CriZz
Gebruikers
Van: Spijkenisse
Geregistreerd: 02-05-2008
Posts: 380
Website

Re: Cashcow of Natural Talent!

maar ROSSI blijft een in zijn soort.... dag stoner dag Pedrosa.........


Motto "Ask any real driver ? It doesn't matter if you win by an inch or an mile.... WINNING IS WINNING! "

Offline

#6 01-10-2008 13:42:52

tazboy
Gebruikers
Van: Haarlem
Geregistreerd: 12-07-2008
Posts: 57
Website

Re: Cashcow of Natural Talent!

De yamaha werd aan begin van het seizoen afgeschreven.
Er zijn nog wedstrijden die Rossi wint waarvan iederen zegt....que???
Kijk naar de laatste gp, Motegi....die had Stoner gewoon moeten winnen omdat de Ducati daar vele malen beter is, maar Rossi heeft gewoon net dat beetje meer om die extra 5pk uit een motor te halen die er helemaal niet in zit.
Dat had Schumacher ook, die kon uit de Benetton of de Ferrari net dat ene beetje meer halen wat er eigenlijk helemaal niet in zit.
Als de Ferrari dan ook echt goed was, dan wonnen ze alles wat er maar te winnen viel en reden ze iedereen bijna op een ronde zoek.


Racing is like religion.....if you don't beleive and loose faith, you will never succeed!

Offline

#7 01-10-2008 17:42:57

Kevin den Ouden
Gebruikers
Geregistreerd: 01-05-2008
Posts: 231

Re: Cashcow of Natural Talent!

Er moet toch ook gezegd worden dat de Yamaha motor van Rossi een hele metamorfose ondergaan is.. De motor is aanzienlijk veel verbeterd tenopzichte van het begin van het seizoen..

Rossi is gewoon geniaal, hij maakt de crew beter smile


Met karten een fantastische toekomst tegemoet.

Offline

#8 02-10-2008 09:29:11

CriZz
Gebruikers
Van: Spijkenisse
Geregistreerd: 02-05-2008
Posts: 380
Website

Re: Cashcow of Natural Talent!

En toch die ducati en de honda lopen zoveel harder op t rechte stuk... Rossi remt t gewoon dicht dat zegt toch wel voldoende over de man. Lorenzo is ook echt de nieuwe rossi hoor. In ze eerste jaar al een gp gewonnen en als alles klopt is de man gewoon niet te verslaan muv Rossi natuurlijk want ik weet echt niet waar die t vandaan haalt .......... Daarom ben ik waarschijnlijk ook zo'n grote fan van de man. Als ducati nou is niet zulke jampot glazen op heeft en echt dominantie wil dan zet je toch gewoon rossi op de duc. De beste coureur en nog eens een sympathiek grappige gozer en nog is italiaan op een italiaanse motor. Wat kan je jezelf nog wensen.
Hij kost wel wat maar de man maakt het gewoon waar...
En sponsoren etc werken graag samen met Rossi en echt niet met een Stoner die voor elke keer een smoesje klaar heeft, Met ze kreeg een mug op vizier tijdens de kwali ahahhaha. Trouwens dan zijn er misschien meer rode vlaggetjes met 46 erop tijdens de races en thuisraces van ducati want met stoner krijgen ze amper een box vol op hun thuisbaan. De man is snel maar een tikkeltje arrogant zeg maar....Misschien is t beter dat die bij yamaha blijft want op die duc zou t snel afgelopen zijn in de motogp. Krijgen we de rossi jaren op honda weer!!! Rossi heeft elke race weer een verassing georganiseerd met ze fan club dat zie ik de andere rijders niet doen. De man doet zoveel voor de sport en respecteert ze fans en maakt altijd tijd en moeite voor ze vrij. T zal een ware chaos worden wanneer hij stopt met rijden. Laat dat alsjeblieft nog vele jaren op zich wachten, hij is pas 27 en kan nog zeker 6 jaar door knallen tongue


Motto "Ask any real driver ? It doesn't matter if you win by an inch or an mile.... WINNING IS WINNING! "

Offline

#9 02-10-2008 09:29:14

Mike
Gebruikers
Van: IJmuiden
Geregistreerd: 15-05-2008
Posts: 138
Website

Re: Cashcow of Natural Talent!

En toch mis ik 2 wielen bij die sport wink


Nulla Tenaci Invia Est Via..

Offline

#10 02-10-2008 09:33:52

CriZz
Gebruikers
Van: Spijkenisse
Geregistreerd: 02-05-2008
Posts: 380
Website

Re: Cashcow of Natural Talent!

LOL welke wielen motogp is op dit moment de sport met de meeste actie. F1 vind ik egt geen zak aan meer... T Lijken wel treintjes... ze halen mekaar niet in...... Banden fabrikant ontwikkeld helemaal niks en neemt alleen maar zuig banden meer waarbij elke keer een team de lul is waar de banden totaal niet op lopen.
Die kut banden waar blijft die banden oorlog van michelin en bridgestone....... ik mis die tijd serieus! Ben benieuwd naar a1gp dit weekend.... HUP HUP NEDERLAND..... een thuisoverwinning... Had liever doornbos erin gehad marja..


Motto "Ask any real driver ? It doesn't matter if you win by an inch or an mile.... WINNING IS WINNING! "

Offline

#11 02-10-2008 10:13:03

Mike
Gebruikers
Van: IJmuiden
Geregistreerd: 15-05-2008
Posts: 138
Website

Re: Cashcow of Natural Talent!

Doornbos zit dit weekend op Zolder voor de SF.. volgende race rijdt ie wel  smile


Nulla Tenaci Invia Est Via..

Offline

#12 02-10-2008 10:14:51

tazboy
Gebruikers
Van: Haarlem
Geregistreerd: 12-07-2008
Posts: 57
Website

Re: Cashcow of Natural Talent!

ben inderdaad ook wel benieuwd wat Doornbos kan in die A1GP.
Volgens mij zijn er ook wel wat oogjes in Amerika die even naar die oranje wagen gaan kijken in China..... tongue


Racing is like religion.....if you don't beleive and loose faith, you will never succeed!

Offline

#13 02-10-2008 20:44:41

Jorg
Moderator
Geregistreerd: 01-05-2008
Posts: 48

Re: Cashcow of Natural Talent!

Twee/drie jaar terug was er dacht ik ook sprake van dat Rossi naar Ducati zou gaan, maar volgens mij wilde Rossi toen zelf niet (zal ook wel geld kwestie geweest zijn smile)
Snap nu sowieso niet helemaal waarom Fiat het Yamaha team sponsort... was véél mooier geweest als Rossi voor Ducati zou rijden en dat Fiat dat team dan zou sponsoren. Dat is pas een Italiaans team!!!

Moet toch wel eerlijk zeggen dat ik het knap vindt van Ducati dat ze in veel klasses toch altijd vooraan zijn te vinden (MotoGP, Super Bikes). Ducati is relatief gezien een hele kleine fabriek in vergelijking met b.v. Yamaha of Honda. Wat dat betreft moet Ducati, net als Torro Rosso in de F1, opvechten tegen vele grotere fabrieken.

We dwalen trouwens wel af van de topic-start, maar wel een leuk onderwerp wink

Laatst bewerkt door Jorg (02-10-2008 20:44:56)

Offline

#14 03-10-2008 09:18:13

ladystuff
Gebruikers
Van: Zoetermeer
Geregistreerd: 03-05-2008
Posts: 154
Website

Re: Cashcow of Natural Talent!

idd doe mij maar a1GP is tenminste eerlijk allemaal dezelfde motor

Offline

#15 03-10-2008 12:00:16

RMK marco
Gebruikers
Van: Capelle a/d IJssel
Geregistreerd: 06-05-2008
Posts: 194
Website

Re: Cashcow of Natural Talent!

ik zou voor de grap wel eens willen zien wat er gebeurt als je Rossi op een Ducati zet en Stoner op de Yamaha M1... ik denk dat het sneller went op de Yamaha dan op de Ducati, omdat die vrij aggressief is en het vermogen er abrupt in komt

Stoner zal waarschijnlijk denken 'sow, wat stuurt dit ding scherp en wat rij ik langzaam op het rechte stuk', terwijl Rossi moet wennen aan het vertrouwen op de TC (ipv het gevoel in zn rechterhand) en zal denken 'damn, wat rij ik hard op het rechte stuk'

Offline

#16 03-10-2008 16:56:19

tazboy
Gebruikers
Van: Haarlem
Geregistreerd: 12-07-2008
Posts: 57
Website

Re: Cashcow of Natural Talent!

Jorg......mag ik je heel even corrigeren???
Ducati is NO WAY te vergelijken met een Torro Rosso.
Weet niet of je de budgetten even naast mekaar wilt leggen van bijvoorbeeld een ferrari en een yamaha en een torro rosso en een ducati.
Torro Rosso heeft een budget van slechts 10% van wat Ferrari heeft en Ducati heeft een budget wat volgens mij zelfs nog 5% hoger ligt dan Yamaha.
Ducati mag dan wel een kleine fabriek zijn, maar ze investeren miljoenen in de superbike en motogp omdat hun naamsbekendheid, en dus meer verkoop van motoren, oplevert.
Hetzelfde wat ferrari doet. Dan maar 80 miljoen voor meneer M. Schumacher neer leggen......maar dat levert wel even een extra omzet van 500 miljoen op aan verkopen, omdat iedere fan van M. Schumacher die het kon betalen, ineens een ferrari wou hebben wink


Racing is like religion.....if you don't beleive and loose faith, you will never succeed!

Offline

#17 03-10-2008 17:25:53

Jorg
Moderator
Geregistreerd: 01-05-2008
Posts: 48

Re: Cashcow of Natural Talent!

@tazboy... hoe de budgetten precies liggen binnen de MotoGP weet ik ook niet, daar heb ik het ook niet over gehad, maar ik bedoelde met een vergelijkbaar team (Torro Rosso en Ducati) dat het beide kleine teams zijn die tegen grote fabrieksteams aan moeten vechten. Er zullen best verschillen tussen beide teams zitten maar Honda en Yahama zijn toch stukken groter dan Ducati. Je zou dan toch ook verwachten dat er binnen Yamaha en Honda (net als b.v. Mercedes in de F1) veel meer kennis in huis is om een een snellere motor/auto te bouwen dan de kleinere teams.

Offline

#18 03-10-2008 19:35:06

tazboy
Gebruikers
Van: Haarlem
Geregistreerd: 12-07-2008
Posts: 57
Website

Re: Cashcow of Natural Talent!

Jorg,
Dat is dus wat ik bedoel, er is geen verschil tussen een ducati en honda en yamaha, alle 3 de raceteams werken met ongeveer een zelfde budget.
Dat Yamaha in de winkels meer motoren verkoopt dan Ducati, kan je ook zeggen van een toyota en een Ferrari...Toyota verkoopt bijna 8x zoveel auto's als Ferrari, en toch zijn ze beide even groot als reacteam wink kwa budget dan


Racing is like religion.....if you don't beleive and loose faith, you will never succeed!

Offline

#19 03-10-2008 20:40:28

Jorg
Moderator
Geregistreerd: 01-05-2008
Posts: 48

Re: Cashcow of Natural Talent!

Tazboy, ik snap helemaal wat je bedoelt.

Jij kijkt naar budget, ik heb in de vorige post gekeken naar de grote van de fabrikant. Qua budget kunnen ze misschien wel redelijk gelijk zijn, maar dan nog vindt ik het (hoewel ze evenveel budget hebben) van een kleine fabrikant knapper dat ze in de top meedraaien dan een grote fabriek. Budget zegt immers ook niet alles (anders zou Toyota b.v. in de F1 wel wat verder naar voren thuis horen) en lijkt me dat ze bij Yamaha/Honda veel meer engineers in dienst hebben dan Ducati ooit zou kunnen betalen.

Misschien was Torro Rosso -> Ducati geen goede vergelijking als je kijkt naar budget (hoewel Torro Rosso ook gewoon gebruik maakt van de ontwikkelingskosten van Red Bull Racing), maar wilde alleen aangeven dat ik het van een kleine fabrikant knap vindt dat zij mee kunnen komen met de grote fabrikanten.

Offline

#20 04-10-2008 12:36:27

tazboy
Gebruikers
Van: Haarlem
Geregistreerd: 12-07-2008
Posts: 57
Website

Re: Cashcow of Natural Talent!

Jorg,
De grote van de fabrikant maakt niet uit, de grote van het budget, dat bepaalt het verschil.
In dat opzicht had je beter vorig jaar een KRR kunnen nemen, dat zij, met Kenny Roberts op de motor, vorig jaar wat punten scoorde was magistraal ten opzicht van de grotere teams.

Nogmaals, je kan nog zo klein zijn als fabriek, als jij al je budget in het raceteam douwt waardoor je met hetzelfde geld werkt als de grote fabrikanten, is het niet zo verwonderlijk dat je goed scoort ;-)
En bij Yamaha/Honda hebben ze net zoveel engineers als bij Ducati ;-)
Voor Ducati is de MotoGP gewoon een visitekaartje voor hun verkoop van motoren, net zoals dat de F1 dat is voor een Ferrari.........als Ferrari goed doet in de F1, gaat de verkoop omhoog, echter als Toyota het goed doet, merken ze dat niet zo snel in de verkoop.

Nascar is daar ook een voorbeeld van, al 10 talle jaren. Als op zondags een Ford wint, dan word er op maandag 15% meer Fords verkocht in Amerika.

Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik denk dat het scheef is om te kijken naar de fabriek waar de klanten producten gebouwt word. Je moet eerder kijken naar hoe groot de workshop is van het race team smile en hoeveel personeel men heeft rondlopen. Voor zover ik weet is Honda Repsol dan net zo groot als Ducati, echter heeft Honda natuurlijk nog 3 sateliet teams waardoor ze groter lijken smile


Racing is like religion.....if you don't beleive and loose faith, you will never succeed!

Offline

Forum footer

© Copyright 2024. Powered by Qbixx | Webservices

smash