#1 22-02-2009 11:07:48

Timster
Moderator
Van: Leiden
Geregistreerd: 05-05-2008
Posts: 92

De gastrijder, het puntverlies en de frustratie

Ik kwam hem laatst weer eens tegen, een discussie die regelmatig oplaait.
Hoe kan het dat er in enkele races telkens teams en rijders meedoen die een
enkele race rijden en consequent punten afsnoepen van de anderen,
de zogenaamde gastrijder, of lieflijk thuisrijder genoemd.
Definitie van de thuisrijder (niet volgens Van Dale, maar volgens vele rijders) :
“een rijder dan wel team dat enkel en alleen meedoet op de thuisbaan ten einde
te laten zien dat ze DAAR heel goed zijn”. Er zijn veel van dit soort, maar ook
genoeg die telkens wat wedstrijden meepikken om uiteindelijk een vaste deelname
aan te gaan in de competitie. Kijk, in feite staat elke race op zichzelf en is het veld
gevuld met een x aantal deelnemers, die je allemaal zult moeten verslaan wil je als
winnaar uit de bus komen, en van jezelf uitgaand zou je klaar moeten zijn om met
wie dan ook de strijd aan te gaan. Tuurlijk is het niet geheel recht dat men zich
alleen wil bewijzen op een circuit waar hij honderden of duizenden rondjes heeft
liggen en altijd bij de snelste hoort, desalniettemin is het logisch dat wanneer je
in die situatie verkeert je jouw tijden ook wel eens wilt meten tegen de top van Nederland.
Om te zien waar je dan echt staat. Lullig voor de vaste rijders en teams, maar er is
niks oneerlijks aan. Het kan ook erger, er zijn voorbeelden van mensen die worden
ingezet op een bepaald circuit omdat ze daar snel zijn maar met de specifieke opdracht
punten af te snoepen van de concurrentie, of ze zelfs uit de wedstrijd te rijden.
Kijk, dan is klagen op zijn plaats.
Het is een frustrerende aangelegenheid wanneer je keihard in de competitie aan het
knokken bent en alles op alles zet om de directe concurrenten te verslaan, bij te
houden of in te halen, en er komt dan zo’n rijder of team een wedstrijdje meepikken
en eindigt er tussen als buffer.Dat zijn punten die je wellicht op het einde precies te kort komt.
Een roep gaat dan ook regelmatig op om zulke teams geen punten toe te kennen wanneer
ze een enkele race meerijden maar daar zijn allerlei haken en ogen aan. Des gevraagd gaf
een wedstrijdleider het volgende antwoord;Gastrijders of teams hebben alle recht om punten
en bekers te pakken wanneer ze een enkele race of enkele races meerijden, dit kan een motivatie
zijn een volgende stap te zetten en is een beloning voor de prestatie die geleverd is. Je hebt het
recht je in de boeken te rijden dus.Ik kan me hier helemaal in vinden en ken genoeg voorbeelden
van rijders of teams die na een korte of langere periode van aftasten de stap hebben gezet om
competitie te gaan rijden en het in zijn geheel niet onverdienstelijk doen. Sterker nog; ik heb
het gevoel dat die rijders meer presteren dan rijders die zonder die voorbereiding instappen
in een competitie. De reden is dat ze al weten waar ze aan beginnen.
Er zijn daarnaast altijd teams en rijders, en die zullen er altijd blijven, die er een kick van krijgen
te proberen, of er in slagen de top van het segment de oren te wassen op hun “eigen baantje”.
Daar moet je mee leren leven.Als organisatie zou je dat kunnen onderkennen en die rijders
uitsluiten ten einde anderen een kans te geven maar daartoe verplicht niks jou.
Een inschrijver is een inschrijver en een volle race is een volle race.
De frustratie is vaak groot, maar een inmiddels gevleugelde uitspraak is “dan moet je harder rijden”.
Klinkt wat cru maar is zo waar als wat.
Is het dan mogelijk ze te verslaan?, natuurlijk, iedereen is te verslaan en de ervaring leert dat die
overwinning dan tien maal beter smaakt. Het is waar, je moet er een stapje harder voor zetten,
of een paar stappen, maar als je er dan in slaagt het onmogelijke te doen dan is de glorie vele
malen groter.En de buffer in dat geval is in jouw voordeel, de frustratie voor anderen.
De deelname van zulke “snoepers” zou je dus niet moeten frustreren maar motiveren
om een aantal stappen harder te zetten en er alles aan doen om naast je vaste concurrenten,
die ogenschijnlijk onmogelijk bij te houden thuisrijders te verslaan. En anders ben je simpelweg
niet goed genoeg om ze daar te verslaan. Dat is door de ongelijkheid in de kilometer balans dan
ook totaal geen schande en de troost is dat je ze waarschijnlijk elders pakt.
Voel je niet geïrriteerd of gefrustreerd door het puntverlies maar haal alles uit de kast om je te
bewijzen en ga de uitdaging aan !  Want dat is het !


Alles is relatief, Timing is alles

Offline

#2 22-02-2009 12:38:59

Pascal
Gebruikers
Van: Alkmaar
Geregistreerd: 05-05-2008
Posts: 33
Website

Re: De gastrijder, het puntverlies en de frustratie

Hai Tim

Leuk stukje heb je weer getypt man,even weggelaten ofdat ik het er mee eens ben met jou kijk op
het onderwerp leest het weer fijn weg:
."Dat zijn punten die je wellicht op het einde precies te kort komt...."IK denk dat het HIER een beetje kneld voor de vaste teams,maar ik ga dr nie verder op in.Zinloos en we gaan gewoon weer knallen op Swalmen met Jsmracing!!
'K zie je daar wel Timmie...altijd gezellig en je rijd toch wel met Supreme?

greetzzz Jsm-Pas


One goal,one vision

Offline

#3 22-02-2009 20:04:09

Psyco
Gebruikers
Van: Lisse
Geregistreerd: 02-05-2008
Posts: 188
Website

Re: De gastrijder, het puntverlies en de frustratie


First they ignore you,
then they laugh at you,
then the fight you,
then you win. !! (M Ghandi)

Offline

#4 22-02-2009 20:48:55

kanarie
Gebruikers
Van: Eindhoven
Geregistreerd: 03-01-2009
Posts: 41

Re: De gastrijder, het puntverlies en de frustratie

:-/
zoals ik het lees, (en de vorige gesloten topic las) is dit topic niet om een discussie op te laaien. de vorige wel en wellicht daarom gesloten?
ik ben het er wel mee eens overigens, misschien makkelijk praten als je laatste staat...
maar hoeveel punten kan je maximaal verliezen door gastrijdende teams in een heel seisoen?
lijkt me sterk dat er elke race een thuis team tussen jou en je directe concurrent rijd...
je kan de hele rest van het seizoen de schade goedmaken toch?

Offline

#5 23-02-2009 10:08:31

CriZz
Gebruikers
Van: Spijkenisse
Geregistreerd: 02-05-2008
Posts: 380
Website

Re: De gastrijder, het puntverlies en de frustratie

daar gaan we weer.hahahaha
Maar dit geld alleen voor lichtgewichten?
Want in de basis elk thuisteam eindigt voor een zwaargewicht of strijd met hen.


Motto "Ask any real driver ? It doesn't matter if you win by an inch or an mile.... WINNING IS WINNING! "

Offline

#6 23-02-2009 13:38:22

RMK marco
Gebruikers
Van: Capelle a/d IJssel
Geregistreerd: 06-05-2008
Posts: 194
Website

Re: De gastrijder, het puntverlies en de frustratie

dat laatste is niet helemaal waar, als het thuisteam zelf een ZG team is...

in Eindhoven bijvoorbeeld is Autogarant (of Van Grinsven 1 & 2, zoals ze laatste keer heetten) een ZG team en omdat ze nu eenmaal erg snel zijn, pakken ze ook punten van de kampioenschaps ZG teams

Van Grinsven 1 won overtuigend en eindigde voor alle anderen en dat is niet zo heel erg, vaste ZG teams scoren dan allemaal wat minder punten... Van Grinsven 2 eindigde bijv. tussen Finntax en ons, en dat kostte ons wel extra punten - Finntax was natuurlijk terecht blij dat ze nog 2 plekken goedmaakten op het einde, wij waren er wat minder blij mee wink

hoewel we over de gehele race toch al niet zo blij waren met het resultaat, dus dat kon er ook nog wel bij tongue vorig jaar was Eindhoven een schrapresultaat, dat zal nu ook wel weer zo zijn...

Offline

#7 26-02-2009 10:38:15

CriZz
Gebruikers
Van: Spijkenisse
Geregistreerd: 02-05-2008
Posts: 380
Website

Re: De gastrijder, het puntverlies en de frustratie

uhm lees is goed wat ik schrijf marco.
Een thuisteam is of lichtgwicht of zw gewicht. 50 om 50 kans.
Als ze lichtgewicht zijn met alle respect moeten ze voor een zw team eindigen.
Als ze zwaargwichten zijn dan strijden ze ook met alle andere zwaargewichten.
Dat bedoel ik te zeggen.

Als lichtgewicht heb je enkel nadeel als ze lichtgewicht zijn dat ze dan meestrijden maar dan zou je zo met ongeveer dezelfde karts gewoon moeten hebben. En al helemaal als ik zo t startveld van de arkc ziet.

Laatst bewerkt door CriZz (26-02-2009 10:39:34)


Motto "Ask any real driver ? It doesn't matter if you win by an inch or an mile.... WINNING IS WINNING! "

Offline

Forum footer

© Copyright 2024. Powered by Qbixx | Webservices

smash