#1 15-09-2009 00:40:53

dre2586
Gebruikers
Van: Scheveningen
Geregistreerd: 02-05-2008
Posts: 34

diskwalificatie

Afgelopen zondag  werd in Oldenzaal team speedworld gediskwalificeerd. Een zware sanctie, zeker voor een team dat  3e staat in het kampioenschap MKS en nog in strijd was  voor de titel.
Na het bekend maken van de loting van de motoren op zondagochtend heeft Erik Kootstra, aan de organisatie verbonden als technisch service punt,  de kleppen nagesteld van het blok van team Signmind. Met dit gereviseerde blok was op de zaterdagtraining voor het eerst gereden. Daarna moeten de kleppen nagesteld worden.  Door het drukke programma op de zaterdag, met de training MKS en de race met de 390’s waar zij zelf aan deelnamen, is dit op zondagochtend gebeurd. 

Citaat reglement.
3.11 Veranderingen en reparatie aan motoren:
Veranderingen aan de motor die in dit artikel niet beschreven staan, zijn niet toegestaan.
Service en reparatie aan een motor mogen uitsluitend worden uitgevoerd door of vanwege de
organisatie aangewezen servicepunt
.
Deze kleine noodzakelijke afstelling had echter grote gevolgen. Wat hierna gebeurde staat in schril contrast met de gemoedelijke clubsfeer die de organisatie voorstaat.
De motor van team Signmind was geloot door team Speedworld, het team van Erik Kootstra.
De kleppen werden gesteld. Dit werd later gemeld bij de wedstrijdleiding als een onreglementaire reparatie. 

Erik Kootstra  had, met zijn dubbel functie, deze noodzakelijke reparatie vooraf moeten bespreken met de wedstrijdleiding. Casper was op dat moment nog niet aanwezig en team Signmind zegt  ook niet op de hoogte te zijn geweest.
Slecht gecommuniceerd dus maar wel met de beste bedoelingen.

Casper riep de andere teamcaptains bij elkaar voor spoedberaad. De situatie werd uitgelegd en er volgde een stemming.  Het was of diskwalificatie of achteraan starten maar sowieso een straf.
6 van de 10 aanwezige teamcaptains stemden voor diskwalificatie en aldus geschiede.

Mijns inziens een onterechte beslissing.
Als het blok was geloot door een ander team  was er waarschijnlijk niemand over gevallen omdat het tenslotte een noodzakelijke reparatie was. Nu werd gesuggereerd dat ze dit alleen maar deden omdat ze zelf het blok geloot hadden. Wat zou er gebeurd zijn met het blok als ze de kleppen niet gesteld zouden hebben?

IKM is 2 jaar eerder gediskwalificeerd voor het stellen van de kleppen. Ik weet niet of de monteur die dat destijds heeft gedaan aan de organisatie verbonden was als technisch servicepunt.
Casper gaf aan dat hij dat toen een erg zware sanctie vond maar deze 6 teamcaptains waren onverbiddelijk.  IKM vond het onacceptabel om een andere straf op te leggen dan zij toen hebben gehad dus diskwalificatie.  Je moet met  het opleggen van straffen wel vooruit kijken naar de gevolgen. Als je de strafmaat van jaren geleden bepalend vindt voor een heden op te leggen straf dan zouden we nu nog mensen op de brandstapel zetten.

Verder vond ik het beraad met de teamcaptains   zoiets als aan Feijenoord, PSV, AZ  en bijvoorbeeld Vitesse vragen wat we met  AJAX  moeten doen.

Dit is ons eerste jaar MKS en we hopen volgend jaar met minstens 15 teams aan de start te staan.
Het is een geweldige competitieve klasse maar ik mis de saamhorigheid. Er zijn een aantal kampen ontstaan wat de sfeer niet ten goede komt. We zijn allemaal besmet met het kart virus, steken er heel veel geld, tijd en energie in. Direkt na een race zijn we alweer volop bezig met de voorbereidingen voor de volgende race. Er wordt gesleuteld, getraind, getest. Dan sta je daar op zondagochtend aan de andere kant van Nederland strak van de spanning en adrenaline te wachten op het moment dat de motoren gestart mogen worden. Complete gezinnen reizen mee  en een ware supporters schare. Wat kan dan de reden zijn dat je tegen een team zegt dat ze niet mee mogen doen en dat ze de strijd om het kampioenschap wel kunnen vergeten?

Gr. Andre   Team Pitparts.nl.

Laatst bewerkt door dre2586 (15-09-2009 01:09:03)

Offline

#2 15-09-2009 09:54:17

rubenb
Gebruikers
Van: rotterdam
Geregistreerd: 25-12-2008
Posts: 55
Website

Re: diskwalificatie

Offline

#3 16-09-2009 20:56:16

Tip007
Gebruikers
Geregistreerd: 16-09-2009
Posts: 2

Re: diskwalificatie

Ruben,

Wat de essentie is is dat Team speedworld ten onrechte is gediskwalificeerd! Wij krijgen een motor waarvan blijkt dat hij zaterdag voor het eerst gelopen heeft. Ik ben daarmee naar Erik Kootstra geweest, beter bekend als het mks service point. die zegt dat de kleppen gecontroleerd moeten worden en het olie niveau gepeild, dit heeft hij ook gedaan. En dat is toegestaan omdat zoals het regelement zegt, als het een noodzakelijke reparatie is,dat toegestaan is mits je het door het service point laat doen dat door de organisatie notabene is aangewezen.  Ik denk dat hier hele grote fouten zijn gemaakt, en de organisatie de regels niet juist heeft toegepast. En zoals je zelf zegt Ruben, de Organisatie moet het regelement aanhouden, dan moeten ze mischien eerst zorgen dat ze het regelement kennen?! En dat er dan een gesprek buiten Team Speedworld word gehouden vind ik ook niet kunnen want zo hebben we ons punt niet kunnen verdedigen. Wij als Team zijn erg teleurgesteld in de Organisatie.

Gr

Timmo Wijker

Laatst bewerkt door Tip007 (16-09-2009 21:03:36)

Offline

#4 16-09-2009 21:25:33

rubenb
Gebruikers
Van: rotterdam
Geregistreerd: 25-12-2008
Posts: 55
Website

Re: diskwalificatie

Offline

#5 16-09-2009 21:49:25

Tip007
Gebruikers
Geregistreerd: 16-09-2009
Posts: 2

Re: diskwalificatie

Ruben,

Erik is Serivce punt idd,En Erik is niet onze monteur. Maar wij sleutelen zelf de kart in en uit elkaar als Team. Erik heeft ons gewoon behandeld als iedere andere klant die bij hem komt, de motor is die week uit elkaar geweest en heeft daarom zaterdag voor het eerst gelopen, de kleppen konden zaterdag niet gechecked worden omdat de motor dan warm is en de waarde van de kleppen dan niet zuiver te meten zijn. 

Gr

Timmo

Offline

Forum footer

© Copyright 2024. Powered by Qbixx | Webservices

smash