#1 07-12-2009 23:38:28

dre2586
Gebruikers
Van: Scheveningen
Geregistreerd: 02-05-2008
Posts: 34

veranderingen MKS 2010

Seizoen MKS  2010.

Over de veranderingen in de MKS is al veel gesproken en de meningen lopen behoorlijk uiteen. De belangrijkste veranderingen zijn de motor en de banden. Er is nu getest met een lichtere 160 cc Honda motor icm de zachtere band waardoor de rondetijden verbeteren door de hogere bochtensnelheid. De grip is enorm maar de snelheid is minder. Het gaat in het karten niet zozeer om de rondetijden maar meer om de beleving.  Op de kalender staan 4 outdoorraces en snelle banen als zuidlaren. Ik verwacht dat op deze banen bijna continue plankgas gereden kan worden en dat komt de beleving  niet ten goede.

Edward Terol van Speedsport Holland, die de motoren gaat  leveren en onderhouden prefereert de minder krachtige 160 cc.  Het wordt huren of kopen. In beide gevallen wordt  gebruikt gemaakt van nieuwe motoren die voor de zaterdagtraining worden uitgereikt en na de race op zondag worden ingenomen. Hiermee wordt voorkomen dat er grote verschillen ontstaan in het aantal draaiuren van de motoren wat de gelijkheid ten goede komt.

Optie 1:  huren. Hierbij  wordt een bedrag van ca. € 75, --  per race betaald. We rijden 11 races dus dat kost per team per jaar € 825,--.  Er wordt 2 seizoenen mee gereden dus  2 x  € 825,-- =  € 1650,--. Daarna is er de mogelijkheid om het blok te kopen van Speedsport. 

Optie 2:  kopen. Hierbij  koopt elk team zelf een nieuw blok van ca  € 600,--. Ook dit blok wordt uitgereikt en ingenomen voor en na de race maar het blijft wel eigendom van het team.  De onderhouds en reparatiekosten bij slijtage of schade zijn dan voor de eigenaar. Je kunt je afvragen wat er aan een nieuw blok kapot zal gaan en hoeveel onderhoud er nodig is om er 132 uur in 2  jaar mee te rijden.  Na 2 jaar gaat het blok kosteloos  terug naar de eigenaar.  Ik vind het verschil in kosten, huur of koop, erg groot.

Daarnaast moet je als team  in  beide gevallen zelf zorgen voor een blok om buiten de raceweekenden te testen of te trainen. Voor de afstelling en het rijgedrag van de kart is het belangrijk om dit te doen met eenzelfde motor als het raceblok. Ieder team is nu reeds in het bezit van een 200 cc honda blok.

Ik heb met Edward gesproken over zijn voorkeur voor de 160 cc. Hij heeft hier veel ervaring mee en kan de gelijkheid binnen de marge garanderen. Het blok heeft echter wel minder vermogen. In de basis is een 200 cc gelijk aan een 160 cc. Edward vertelde mij dat de koppakking bij de 160 cc dikker is waardoor de 160 cc makkelijker gelijkwaardig te houden is door hiermee te varieren.  Bij de 200 cc zijn er ook soortgelijke mogelijkheden alleen had hij daar minder ervaring mee en kon daardoor de gelijkheid niet garanderen.

Het is  december 2009 en er moet nu  nog een beslissing genomen worden over de te gebruiken banden en  motoren voor het seizoen 2010 waarvan de eerste race gepland staat op 23 januari. De kart waarmee de teams in Middelburg  de nieuwe specificatie konden testen werd al vrij snel ‘krom ‘gereden waardoor veel rijders geen idee hebben waarmee ze volgend seizoen gaan rijden.

Stel nou  dat we het nieuwe seizoen starten met de 160 cc en dat dan blijkt dat veel rijders het beloofde  ‘rotax max’ gevoel niet ervaren. Of erger nog, dat de organisatie na de zomer toe moet geven dat het inderdaad niet gebracht heeft wat ze  ervan verwacht hadden. Dan hebben we met z’n allen veel geld geïnvesteerd in de nieuwe blokken en kunnen we niet meer terug naar de hardere banden omdat we dan te weinig vermogen hebben. Ik heb dit voorgelegd aan Edward en hij opperde om dan iets te doen met opvoersets maar dan is de gelijkheid weer weg.

Door met 200 cc motoren te gaan rijden wordt het m.i  niet gevaarlijker. De bochtensnelheid blijft gelijk en je hebt dezelfde  snelheid op de rechte stukken als nu.

Daarom pleit ik voor de 200 cc. Honda motor, voor de optie kopen, en voor het vrijgeven van de tandwielverhouding.

Gr. Andre.
Team Pitparts.nl

Laatst bewerkt door dre2586 (08-12-2009 08:17:19)

Offline

Forum footer

© Copyright 2024. Powered by Qbixx | Webservices

smash