#1 14-06-2010 20:32:41

Jorg
Moderator
Geregistreerd: 01-05-2008
Posts: 48

GP4 impressie: Emsburen

Op zondag 30 mei werd de derde GP4 wedstrijd verreden in Emsburen (Duitsland). Aan mij de eer om alles van dicht bij mee te maken en een keer te proeven aan de GP4, ik mocht namelijk plaats nemen in een van de twee Briggs & Stratton karts die door TKS en Briggs & Stratton beschikbaar zijn gesteld.

Voordat de race op zondag werd verreden hadden we eerst op zaterdag de training om een goede afstelling te vinden. Meteen na aankomst viel de gemoedelijke en relaxte sfeer tussen de teams op. Na het opbouwen van de kart moest eerst de motor een aantal ronden ingereden worden om vervolgens te beginnen aan de zoektocht naar de beste afstelling voor zondag. Omdat er verschillende klassen meedoen aan de GP4 met grote snelheidsverschillen werd de training opgedeeld per categorie zodat alleen gelijkwaardige karts tegelijk op de baan waren.
Al vrij snel hadden Justin (mijn monteur van TKS) en ik een redelijke basisafstelling die we in de loop van de dag verder hebben geoptimaliseerd. Het was lastig om te zien waar we ten opzichte van de anderen precies stonden maar het was wel duidelijk dat we met de snelste mee konden komen.

Op zondag, de racedag, viel opnieuw de ontspannen sfeer op. In tegenstelling tot de zonnige training op zaterdag was het weer nu onvoorspelbaar. Begon de dag grijs, al snel kwam de zon tevoorschijn die net zo snel werd verdreven door regen. Het wisselvallige weer beloofde voor extra spanning en spektakel te zorgen tijdens de diverse races.
Tijdens de kwalificatie was het redelijk droog, we konden hiervoor dan ook mooi de afstelling gebruiken waar we de dag van te voren zo hard voor hadden gewerkt. De Brigss & Stratton klasse rijdt samen met de RK1 klasse, na de kwalificatie kwam Justin met een brede glimlach op zijn gezicht aangelopen, we stonden op pole! De tweede B&S stond op 5 met daar tussenin een aantal RK1 karts. Heel netjes stond Brian Kroon op P2 in een RK1.
Tussen de kwalificatie en de eerste race had het een tijd geregend waardoor de baan nog steeds nat was. De droogweer afstelling werd ingeruild voor een nat weer afstelling. Omdat we nog niet eerder aan de afstelling voor het natte weer hadden gewerkt was het een beetje gokwerk. Tijdens de start van de eerste race was het nog steeds aan het mieserregenen. Na het startsignaal kwam iedereen op de eerste bocht afgestormd, gelukkig stond ik aan de binnenkant en kwam hier dan ook goed doorheen. Al snel kwamen de andere B&S karts opzetten. Eerst kwam Timo voorbij die ook voor TKS rijdt, iets later kwam ook Jentsen voorbij. Deze race veel geleerd van de twee jongens die voorbij kwam, zowel qua lijnen maar ook wat verbeterpunten voor de natweer afstelling. Uiteindelijk kwam ik als derde over de finish.
De twee race begon droog, iedereen stond dan ook weer op de vertrouwde droogweerafstelling. Bij de start kwam ik iets beter weg dan de rijders voor mij waardoor ik ook deze race als eerste door de eerste bocht kwam. Na een ronde of 6 begon het heel zacht te regenen. De RK1 karts rijden met andere banden die op dat moment meer grip hadden. De RK1's kwamen dan ook snel dichterbij en uiteindelijk ook voorbij. Na 4 rondjes was de regen alweer gestopt en begon de baan snel op te drogen waardoor ik in kon lopen op de RK1's. Omdat het op de ideale lijn droog was en daarnaast nog nat, was inhalen moeilijk en ben ik iets te lang in een groep blijven hangen. Na deze eenmaal voorbij te zijn gereden was het gat echter al te groot naar de leider van de race. Wel een leuk gevecht gehad met Yvon Harpe waar ik uiteindelijk net voor kon blijven. De tweede race kwam ik als zesde overall en twee van de B&S over de lijn.
Jentsen werd tweede overall en eerste bij de B&S. Hij had de eerste race ook gewonnen, dus stond hij in de tussenstand nog maar op twee punten. Timo werd in de eerste race tweede en in deze race derde, vijf punten in totaal. Zelf had ik ook vijf punten bij elkaar gereden. Door het wisselvallige weer en de kleine verschillen in de tussenstand werd de derde race erg belangrijk voor de eindstand.
Tussen de tweede en de derde race werd de lucht steeds grijzer. Uiteindelijk kwam de regen met bakken uit de hemel. Regenafstelling voor de derde race was dan ook de beste optie. Met de opgedane ervaring uit de eerste stint hebben Justin, zijn vader en ik de kart klaar gemaakt voor de derde en laatste race. Ook deze start ging weer erg goed en ook hier kwam ik de eerste bocht als eerste door. Timo kwam ook goed weg en samen reden we naar een grote voorsprong ten opzichte de andere rijders. Met nog een paar rondjes te gaan probeerde Timo een inhaalactie wat in eerste instantie lukte, gevolg was wel dat hij de eerst volgende bocht iets te laat op zijn remmen ging en van de baan af schoot waardoor ik de eerste plaats weer terug kon pakken. Met nog een paar rondjes te gaan en een groot gat naar achteren kon ik het rustiger aan gaan doen. Uiteindelijk kwam ik deze race als eerste over de lijn. Timo werd tweede en Jentsen bij de B&S derde.

Ik heb het al een beetje verraden, maar de einduitslag was dan ook 1. Jentsen (5 punten), 2 Jorg (6 punten), 3 Timo (7 punten).

De GP4 heeft als doel, tegen relatief lage kosten competitieve race te organiseren met vierkants karts binnen een gemoedelijke clubsfeer. Dit is ook precies het gevoel dat ik aan deze dag over gehouden heb. Via deze weg wil ik nogmaals de organisatie van de GP4, TKS, Justin en zijn vader bedanken voor de geweldige dag.

Offline

Forum footer

© Copyright 2024. Powered by Qbixx | Webservices

smash