#1 24-06-2010 09:52:19

Timster
Moderator
Van: Leiden
Geregistreerd: 05-05-2008
Posts: 92

Het zou je maar gebeuren

Fantastisch dat er af en toe zo’n evenement wordt georganiseerd zoals pas de kartfight,
veelal rondom de Masters op Zandvoort en dat loopt niet altijd even vlekkeloos, of onschuldig.
Maandenlang reclame maken, hopen dat heel Nederland zich inschrijft, en dan de mensen vol
goede moed het tegen elkaar laten opnemen ten einde een “droomprijs” in de wacht te slepen.
Vanuit alle hoeken van het land komen de mensen er op af want wie wil er niet via zo’n
evenement de kans lopen begeleid te worden in een eventuele verdere race carrière.
Mensen van heel verschillend pluimage komen uit alle hoeken en gaten om hieraan deel
te nemen. Voor de organisator natuurlijk geweldig, want het gaat om reclame, maar als je
uitdraagt dat je op zoek bent naar het grootste race talent toch een vreemde opzet. Wat er
gebeurt op die dagen is dat jan en alleman daar staan te trappelen om hun beste ronde neer
te zetten, maar dat het altijd een lange rits indoor en outdoor karters is die het met elkaar
aan de stok krijgen. Deze mensen weten wat een honderdste betekent en willen knokken om
enkele duizendste, maar er zijn genoeg van het kaliber “och, scheelt haast niks, twee seconden maar…”.
Er lopen dus kansmakers met dromen en fantasten die, met alle respect, alleen in de weg rijden.
Daarbij opgeteld dat iedereen die racet weet dat geen twee motoren,auto’s of karts hetzelfde lopen
dus iedereen die wel serieus wil aanvallen probeert de beste kart te bemachtigen. Wat alle andere
aanwezigen daarna ook proberen wat bijdraagt aan de chaos, terwijl ze seconden langzamer rijden.
Daarbij opgeteld dat verhuur karts nogal grote verschillen hebben onderling, en je kunt je opmaken
voor een dagje knokken om de beste kart (met entourage en al) om in een overvol veld een zo
goed mogelijke tijd te zetten. Ik heb me dood gelachen. Opvallend aan de kartfight is dat op
een paar banen het evenement anders is verlopen, terwijl de opzet vooraf toch was omschreven,
en dat de prijs nooit echt duidelijk werd gespecificeerd. Amsterdam was in vergelijking met het
soortgelijke evenement van BP twee jaar geleden echt een drama, en er waren nogal wat dubieuze
zaken te vermelden. Op andere kartbanen liep het al evenmin van een leien dakje. Zo’n evenement
zou een leuke happening moeten zijn, maar met de kansen die er liggen nemen we dit met zijn
allen toch wel te serieus. Bloedfanatiek omdat we altijd willen winnen als we racen, al gaan
sommigen wel erg ver. En de organisatoren en kartbanen zien het onderwijl als een aardigheidje,
maar gaan er daardoor misschien wel net te lichtzinnig mee om. Voor sommigen van deze
deelnemers staat er wat op het spel of die willen zich toch heel graag bewijzen. Op de 12 kartbanen
meldden zich als altijd een grote schare mensen en een paar kanshebbers. Middels chrono rijden
mensen in een finale indelen lijkt dan toch beter dan een enkele snelste rondetijd, gezien de opzet.
Die paar kanshebbers gaan er ook voor en kunnen elkaar zeer close benaderen, een minirace,
die dus niet overal evengoed uitpakte. In Amsterdam werd het evenement uitgesmeerd over
meerdere dagen en dat is voor zenuwen sowieso een uitdaging. Maar als je met drie man strijd
om twee honderdste van een seconde dan is het op zijn minst vreemd dat het personeel van de
kartbaan in de allerlaatste heat van de laatste dag een kart inzet waarmee 1 van die rijders twee
tienden harder rijdt. Je zou toch zeggen dat ze bij Bleekemolen van de grote man zouden leren
dat racen om honderdsten of duizendsten gaat. Als er dan ineens een kart wordt ingezet die
aan het hele evenement niet heeft meegedaan en zij zijn dan blind voor het plotselinge verschil,
wat toch twintig keer zo groot is dan een honderdste,  dan is dat een aanfluiting. En niet wegens
tekort of defect, er stonden twaalf  karts voor vijf man, dezelfde twaalf die de hele tijd mee reden.
Organisator van het evenement rode stier is vervolgens doof voor het commentaar. En dat na
een paar lange dagen. Van meedoen, afzien en hopen. Je kunt ze het verhaal melden, maar ze
nemen niet eens de moeite te antwoorden. Maar of je zo veel beter af bent je plekje te verwerven
op de finaledag is maar de vraag. Want je zou het niet verwachten,  maar ook daar toch geen
gelijke kansen. Net als op de kartbanen in de voorrondes waar veel mensen toch iets anders
werd voorgeschoteld dan ze misschien verwacht hadden was Zandvoort voor sommigen ook
niet wat ze ervan verwacht hadden. Gek genoeg lijkt het soms of het van te voren al vast staat
wie er gaat winnen maar dat lijkt natuurlijk alleen maar zo. Toch hoor je weer verhalen van
mensen die een kart kregen toegewezen en anderen die hebben kunnen kiezen. Dan in de race
nauwelijks toezicht, een gebeuk van heb ik jou daar, en de snelheidsverschillen. Snelheidsverschil
op een “baan” die twee rechte stukken heeft en losse bakken is direct pijnlijk zichtbaar, zeker als
je weet hoe de verhoudingen ongeveer liggen tussen de rijders. Helaas is het niet altijd de beste
rijder die zo’n evenement uiteindelijk wint, het lijkt wel Idols of zo, het zal een kwestie van geluk zijn.
De organisator is waarschijnlijk uitgegaan van 13 recreanten die zich op de kartbanen zouden
kwalificeren en het leuk zouden vinden op Zandvoort een paar rondjes tegen elkaar te racen.
De waarheid is natuurlijk dat er 13 bloedfanatieke rijders staan die zich willen bewijzen.
Al ben ik in ieder geval gelukkig 1 winnaar tegengekomen die nog nooit had geracet en karten
gewoon het aller leukste vindt wat er is, die bloedsnel was en eindeloos gelukkig dat ze won.
Maar zo iemand komt dan uiteindelijk niet als winnaar uit de bus.  Dat vindt ik nou jammer


Alles is relatief, Timing is alles

Offline

#2 24-06-2010 11:27:53

RMK marco
Gebruikers
Van: Capelle a/d IJssel
Geregistreerd: 06-05-2008
Posts: 194
Website

Re: Het zou je maar gebeuren

Helemaal mee eens!

Ik ben bij Van der Ende Racing in Poeldijk wezen kijken, niet zozeer om voor de snelste tijd mee te doen (want ik had al een beetje een vermoeden hoe het zou gaan)... Ik wou gewoon ff zien hoe ze het organiseerden, wat voor soort mensen eropaf zouden komen bijv.

Bij de 15+ won een (ex)baanmedewerker, die er nog zo vaak rondloopt dat ik nog steeds niet weet of ie er nou  wel of niet meer werkt. Alle snelle tijden werden maar met 1 of 2 karts gereden (echt rennen om die karts te krijgen gebeurde niet doordat er toch wel een lijstje met namen en kartnummers was, maar af en toe zag je 'toevallig' een goede rijder in die karts instappen)

Ik weet zeker dat er op zo'n dag minstens 10 rijders zijn die erg aan elkaar gewaagd zijn qua tijd, maar dat er daarvan maar uiteindelijk 1 doorging.

Ik vond zelf de BP opzet van een paar jaar terug veel beter geschikt voor zoiets: een hele maand kon je proberen een snelle tijd te rijden, en de snelste 10 ofso per baan mochten naar de finale dag, waar je dan bij Bleekemolen A'dam op de 2 verschillende banen 1 heat reed plus de bungee-run voor compensatie voor de zwaardere rijders, en dan uiteindelijk een finale race

Ik heb laatst nog eens de deelnemerslijst van die finaledag bekeken (toen ik zelf nog geen ARKC of IKK had gereden en de meeste van de rijders nog niet kenden), maar daar was echt de top van het Nederlandse indoorkarten aanwezig!

En als je daaruit dan een uiteindelijke winnaar krijgt, heb je naar mijn mening een beter beeld dan de Kartfight opzet, wat toch veel meer een loterij was helaas...

Offline

Forum footer

© Copyright 2024. Powered by Qbixx | Webservices

smash