#1 14-09-2010 12:03:26

Kevin den Ouden
Gebruikers
Geregistreerd: 01-05-2008
Posts: 231

GP 4 Impressie - Kevin den Ouden

Op zondag 5 september werd de vijfde GP4 wedstrijd verreden op Kartbaan "de Landsard" Eindhoven. Ik mocht plaats nemen in één van de twee Briggs & Stratton karts die door TKS en Briggs & Stratton beschikbaar zijn gesteld. Hierdoor kon ik eens proeven hoe het racen buiten indoorkarten zou gaan.

Vooraf op zaterdag 4 september werd er als eerste een training verreden. Aan mij werd de taak opgelegd om de kart zo goed en snel mogelijk af te stellen. Samen met een monteur van TKS, Justin. Hij is zelf al eens Nederlands Kampioen geworden in de Briggs. In combinatie met Nederlands Indoorkampioen kon dit haast niet mis gaan. Vooral in het begin was het voor mij nog zoeken naar de juiste lijnen maar al snel bleek dat ik behoorlijk wat mensen kon bijhouden. Nadat de weegschaal was geplaatst kon Justin ook het lood plaatsen wat ik mee moest nemen. Terug de baan op en meteen werden er snelle tijden neergezet, op een wat ouder setje banden kon niemand mij bijhouden. Dit was dus hoopvol voor morgen ( de zondag ). Na de training de kart netjes achterlaten en goed poetsen, alles moet namelijk kloppen op zo´n wedstrijd dag.

De vroege ochtend van de zondag was aangebroken en samen met mijn vader weer op pad naar het circuit, waar het vandaag allemaal moest gaan gebeuren. Eenmaal aangekomen bleek Justin allang wakker te zijn, de kart was al klaar gemaakt en tevens werd er een nieuwer setje voorbanden onder gezet. Dit zou dus betekenen dat ik meer grip zou hebben, en dus automatisch wat sneller zou zijn. Dit was ook zo want tijdens de vrije training konden de overige Briggs&Strattons mij niet bijhouden. De andere deelnemers waren allemaal RK1 karts, deze zijn gewoon weg wat sneller maar de rijders achteraan zijn bij te houden. Al snel stond de kwalificatie voor de deur, kart in orde gemaakt en de 10 minuten kwalificatie kon beginnen.

Tijdens de kwalificatie eerst rustig de banden op warmen om daarna eens vol er voor te gaan. Echter kwam de term `vol er tegen aan´ iets te laat. Iemand anders was al druk bezig met snelle tijden klokken en wist de pole recht voor mijn neus af te pakken! Helaas, dat was de eerste tegenslag en gelukkig zou het daar ook bij blijven. De wedstrijd bestaat uit driemaal 20 minuten race. De eerste race zou dus al wat duidelijkheid geven.

Race 1:
Vanuit een stilstaande start moesten wij vertrekken. De Nederlandse vlag werd gezwaaid en weg waren we. Voor ons alleen maar RK1 rijders die we bij de noorderzon zagen vertrekken. De jongen die op pole stond (Tevens leider in het klassement bij de senioren) lette niet goed op bij de start. Ik kon mijn kart er naast prikken om zo de leiding in de Briggs & Stratton Senior over te nemen. Vervolgens kwam er voor mij een eenzame race, met gemiddeld 0,5 seconden winst per ronde breidde ik mijn voorsprong uit. Uiteindelijk wou ik zo snel mogelijk de snelste tijd klokken in de Briggs klasse. Ik ging er voor zitten en met een tijd van 53,443 seconden kreeg ik het extra punt.

Race 2:
Nu mocht ik dan op de pole position bij de Briggs & Stratton starten. Helaas vielen mijn concurrenten in deze race uit met motor problemen, het enige wat mijn restte was de race uitrijden. Geen snelle tijden werden neergezet en de banden werden gespaard voor de laatste race. Hier was de winst binnen maar zou dit ook zo zijn in de laatste race??

Race 3:
Samen met mijn monteur Justin nog eens even goed nagedacht en wat veranderd aan de kart. Tevens een extra stuk lood gemonteerd omdat de benzine over mijn been ging in de bochten.. haha! De start opstelling werd gemaakt en weer mocht ik van pole weg. Achter mij stond een bekende Niels Mutser en daarachter de leider in het kampioenschap Aaron. De vlag werd gezwaaid en weg waren we. Gelukkig kon ik op bepaalde punten van de baan in de slipstream blijven bij een aantal RK1 karts. Samen met hen breidde ik mijn voorsprong uit naar ongeveer een kwart tot halve baan. Niets in gevaar en rustig uitrijden was het doel. Justin stond al luid juichend op de finish, de winst was binnen!!!!

Samen met TKS was het een ontzettend succesvol weekend. Een fantastische kart was klaargezet en Justin wist precies wat er te doen viel. Er heerst in de GP4 een fantastische sfeer die ook bij het indoorkarten heerst. Erg fijn en warm wordt je er van! Voor degene die nog twijfelen om in de Briggs & Stratton te gaan rijden, ik kan maar één ding zeggen, DOEN! Ik ga kijken ofdat er volgend jaar de mogelijkheid is om hierin te rijden, jullie ook?? Graag wil ik TKS ( Gerard Roelink en Justin ), Briggs & Stratton en de wedstrijdleiding van de GP4 bedanken voor het fantastische weekend!


Met karten een fantastische toekomst tegemoet.

Offline

#2 25-10-2010 17:48:05

kaihard
Gebruikers
Van: Utrecht/ baan: Maarssen
Geregistreerd: 09-06-2008
Posts: 136
Website

Re: GP 4 Impressie - Kevin den Ouden

en zo, zien we beide ''indoorkandidaten'' terug op midland.

succes met de verdere races!


Seize every moment...

Offline

Forum footer

© Copyright 2024. Powered by Qbixx | Webservices

smash