#1 18-05-2009 16:39:11

Timster
Moderator
Van: Leiden
Geregistreerd: 05-05-2008
Posts: 92

Het is groen en gaat hard

En het is niet Kermit Kwikker. De titel “braafste jongetje van de klas” is er een die mij nooit is gegeven
of gepast heeft maar toch is het een moment om stil te staan bij de positieve ontwikkelingen die plaats
vinden overal om ons heen. En dat is groen, en dan in de breedste zin van het woord. Is groen braaf,
is groen hip, is groen noodzaak, of toch ook wel cool ?

Het is populair om groen bezig te zijn en we mogen slechts hopen dat wanneer de hype is gaan liggen
de bewustwording en het bewustzijn blijven. Want na tientallen jaren van onderzoeken, lobbyen en elkaar
tegen spreken is het grootste gedeelte van deze aardkloot het er wel over eens dat de wereld heel hard
achteruit gaat en de gevolgen niet te overzien zijn, en de inzichten die we hebben verre van rooskleurig zijn.
“Een beter milieu begint bij jezelf” heeft wel enig resultaat gehad maar er is veel meer voor nodig om deze
wereld leefbaar te houden.

Waarom breek jij je hoofd hierover, omdat we er niet omheen kunnen. Nu is het zo dat je mijns inziens alles
in twee categorieën kunt onderverdelen en wel; de nodige- en de onnodige- vervuilers. Waar exact de grens
ligt is lang niet altijd even duidelijk maar veel dingen toch wel. Productie en transport zijn van levensbelang
dus die zijn nodig, het veeltal aan forensen algemeen geaccepteerd, mensen die recreatief rondjes draaien
op een circuit of zaken van die strekking horen uiteraard bij de onnodige vervuilers. Onnodig in onze ogen
natuurlijk zeker niet maar we dragen niks bij, enkel aan het probleem. Maar er zijn inmiddels verscheidene
race klassen die zich bezighouden met groene ontwikkelingen, en daarmee wordt het boetekleed aangetrokken.
Dat is een begin zou je zeggen. Ik zat laatst de nieuwsbrief van de Fabrique te lezen en zag tot mijn verrassing
dat ook het indoorkarten  een groen tintje krijgt. Er zijn al wel meer projecten in hetzelfde kader,
de universiteiten komen met de formula zero kart, op brandstofcellen en waterstof met 0,0 emissie en er zijn
ook andere ontwikkelingen, en het is natuurlijk een goede stap voor recreatieve gebruikers om schoner te rijden
en naar alternatieve brandstoffen te kijken. Grote struikelblok is de prestaties en de investering om een overstap
te maken. Maar ergens moet een begin gemaakt worden en dat hebben ze bij de Fabrique begrepen. Eerlijkheid
gebied mij te zeggen dat hun project, rijden op bio gas, in een testfase zit en de resultaten nog niet geheel
bekend zijn maar het uitgangspunt was niet aan prestatie in te boeten en emissie te reduceren. Voor diegenen
die graag karten, recreatief of in wedstrijdverband is het natuurlijk zo dat de snelheidsbeleving en spektakel
van het grootste belang zijn. Voor een kartbaan met eigen vloot is het van belang dat de kosten niet explosief
stijgen en de duurzaamheid gewaarborgd is. De beweegredenen om over te stappen zijn duidelijk,
het doel eveneens, het reduceren van co2 uitstoot. Welke over een gemiddelde dag op een kartbaan tot
wettelijke limieten stijgen. Het moge duidelijk zijn dat het collectief aan kartbanen voor een enorme reductie
zou kunnen zorgen, en dat de hele autosport verplicht is een bijdrage te leveren. Het is een nobel streven
om dan de pionier te zijn, de eerste stappen te zetten, ermee aan de slag te gaan. Desgevraagd vernam ik
dat de Fabrique de uitstoot verwacht te verminderen met een derde, en dat de nadelen zitten in het financiële
rendement, E85 is duurder en qua duurzaamheid worden de verdere tests nog afgewacht, de smeringstijd
zal veranderen en wat voor consequenties dat allemaal met zich meebrengt voor onderdelen en in wat voor mate
is af te wachten. Maar in deze tijd van crisis lijkt het dat kartbanen er niet zo heel erg onder gebukt gaan
en dat sterkte de Fabrique om als eerste met een dergelijk project van start te gaan. De eerste in Nederland
maar vast niet de laatste. Het is geen gigantische stap en het is niet ondenkbaar dat het op termijn zelfs
verplicht zou worden en dat het collectief aan kartbanen de kosten samen kunnen drukken. Zonder dat de
kosten de pan uit rijzen, voor kartbaan of bezoekers is er een grote slag te slaan. Dat is prettig. We kunnen
niet overal en met alles rekening houden met het milieu maar wat er te doen is moet gedaan worden in deze tijd,
en ergens geeft het me een plezierig gevoel dat ook wij op deze wijze daar direct aan bij zouden kunnen dragen
op een zinvolle manier. Neem alle kartjes alleen al, alle kart klassen, alle gereden kilometers in een jaar en
verminder de uitstoot met een derde,  je schrikt van het verschil.
Zonder het braafste jongetje te zijn, het is tijd voor groen !!


Alles is relatief, Timing is alles

Offline

#2 01-07-2011 07:51:42

Matthijs
Gebruikers
Geregistreerd: 07-05-2008
Posts: 63
Website

Re: Het is groen en gaat hard

Ik kan alleen maar voor zijn. Als karts stiller worden en geen vieze stoffen meer uitstoten betekent dit een gouden kans voor onze sport. Er hoeven geen circuits meer dicht (er kunnen zelfs meer bij) want omwonenden hebben er geen last van. Ook voor indoor een kans ivm ventilatie etc. Meer ruimten worden geschikt voor karten.

Offline

#3 01-07-2011 09:01:20

circkens
Gebruikers
Geregistreerd: 23-05-2009
Posts: 60

Re: Het is groen en gaat hard

In amerika rijden veel karts op electriciteit. ze vinden het raar dat de kartbanen in europa dit nog niet doen. om eerlijk te zeggen welke kartbaan wil karts die om de 30 minuten opgeladen meoten worden en ook maar 50 km'h rijden. uiteraard is het milieu belangrijk maar het karten meot natuurlijk niet teveel veranderen.

Offline

#4 03-07-2011 09:49:17

S10N
Gebruikers
Van: Eindhoven
Geregistreerd: 11-10-2008
Posts: 36
Website

Re: Het is groen en gaat hard


"If everything seems under control, you're just not going fast enough."

Offline

Forum footer

© Copyright 2024. Powered by Qbixx | Webservices

smash