#1 11-07-2008 11:36:36

Timster
Moderator
Van: Leiden
Geregistreerd: 05-05-2008
Posts: 92

Het handigheidje, een tikkie terug en de onsportieveling

We kennen het allemaal wel, je licht lekker op koers of bent juist netjes aan het herstellen en dan komt er één achterop zetten. Net iets te enthousiast, net even te laat geremd, net even zitten slapen of niet opgelet, of gewoon pardoes en met een luchtje van opzettelijkheid. Racen lijkt soms onschuldig, maar het duwen, trekken, tikken en beuken is af en toe niet van de lucht. Handigheidjes horen bij racen, net even iets naar buiten laten lopen om zo wat meters te pakken na de bocht, net iets langer of eerder de rem intrappen, een minuscuul zetje, nauwelijks voelbaar opdat je net je rempunt of bocht mist, het mag niet, het gebeurd allemaal. In een direct gevecht is het geven en nemen, en als je uitdeelt kun je een tikkie terug verwachten, maar echt frustrerend wordt het als je er wordt uitgebeukt door iemand waarmee je niks van doen hebt. Leiders die achterliggers aantikken omdat ze niet snel genoeg opzij willen, of achterliggers die lomp in de weg zitten of menen te moeten interfereren wanneer ze gelapt worden. Maar meer nog is het zo dat de waarheid letterlijk in het midden ligt in veel van zulke gevallen. Wanneer je iemand lapt, de uitdrukking zegt het al, je hebt dus een ronde meer afgelegd, ben je aanzienlijk sneller en dat heeft redenen. Je remt overal iets later, je gaat wat eerder op het gas, of je hebt het uitzonderlijke geluk dat je gewoon veel harder loopt. Een foutje op een achterligger is dan zo gemaakt, onbewust, onbedoeld en onplezierig.. voor beide. Andersom wil je als je achter ligt maar wat graag dat men je passeert en nee natuurlijk wil je geen tik of beuk, maar waar precies moet je opzij en wat moet je anders doen om ruimte te geven… en enigszins in je ritme te blijven, je kunt kwalijk stil gaan staan. En je wilt zo weinig mogelijk verliezen. Het valt in ieder geval regelmatig op dat iedereen de wijsheid in pacht heeft als er iets gebeurd en precies weet te verklaren wat er mis ging, bij de ander, en wat zijn intenties en motivatie waren om jou vertraging of oponthoud te bezorgen, terwijl het zo snel is gebeurd en het vaak moeilijk is direct exact te bevatten wat er nou precies misging, gemoedelijk reflecterend zul je later wellicht concluderen dat je zelf ook door net anders te handelen het had kunnen voorkomen. Een gevleugelde uitdrukking die regelmatig bovenkomt is; “when the flag drops, the bullshit stops”, en zo is het ook. Het hoort er allemaal bij en wat op de baan gebeurd blijft op de baan.

Zij het dat er nog een categorie is en dat is natuurlijk een verhaal apart. Afgelopen week kon je het nog lezen en dat stuit natuurlijk menigeen tegen de borst. Teamgenoten die elkaar helpen, de coureur in tweede positie die de boel eventjes iets ophoud zodat de teamgenoot naar de overwinning kan rijden, of het treintje teamgenoten waar niemand tussen kan, niks mis mee, is toch ook redelijk normaal, maar een team dat déze trucs uithaalt zou toch disciplinair gestraft moeten worden. In de laatste race van het Benelux kampioenschap werd de titelkandidaat die vijfde kon worden en nóg het kampioenschap binnen kon slepen er opzettelijk uitgeramd door een teamgenoot van een andere titelkandidaat, die moest dan echter wel de race nog winnen.
Maar de manier waarop getuigt van weinig werking in de grijze massa en doet het woord onsportief verbleken, deze mag in een hele nieuwe categorie. Nadat deze coureur al in schier onmogelijke positie lag besloot hij dat hij het circuit toch iets te lang vond en stak een stukkie af, waarvoor hij uiteraard een zwarte vlag te zien kreeg. En alsof dat al niet vreemd was leek hij te denken dat die vlag betekent dat je iemand aan moet rijden.
Tja, die vergissing is menselijk, zwarte vlag, zwart voor de ogen, zwartgallige actie… er zit wel lijn in. Dus in plaats van zich direct naar de pits te begeven moest hij een paar rondjes wachten totdat hij de vlag kon opvolgen en er iemand uit kon rammen aangezien hij wat achter lag. Langsrijdend bij de pits nog even met een hand-langs-de-keel gebaar bevestiging vragen bij de monteurs van het team dat hij de straf begrepen had en vol goedkeuring gaven ze de pupil thumbs up. Gelukkig maar, want heel even zal hij wel getwijfeld hebben of die vlag niet betekende dat hij gediskwalificeerd was. Vervolgens was het wachten op de gedoodverfde titelkandidaat en deze er langs laten om hem er dan vol uit te zetten, einde race, einde kampioenschaps aspiraties. De teamgenoot van de dader, in leidende positie op weg om dat kampioenschap dan wel binnen te slepen werd met een vlaag van poëtische gerechtigheid in de allerlaatste bocht ingehaald en daarmee verloor hij de race én het kampioenschap. Twee woorden; Karma en gerechtigheid. Persoonlijk geloof ik niet zo in een almachtige maar ze zeggen niet voor niets “god straft meteen”.En als je dan het team onder de loep neemt en met name de leiding dan is het verwonderlijk dat dit gebeuren kan, dat er weer wat gebeurd. Juist hier zou je wat meer professionaliteit verwachten maar dat blijkt een vergissing.
Gelukkig houden de meeste zich voor het grootste gedeelte bezig met lekker racen en komen dit soort praktijken zelden voor. Navolging middels klachten en sancties kan niet uitblijven maar dat roep je dan geheel terecht over jezelf af. Kampioen worden is een gunst, een groot kampioen zijn een hele kunst.


Alles is relatief, Timing is alles

Offline

#2 11-07-2008 13:03:41

Matthijs
Gebruikers
Geregistreerd: 07-05-2008
Posts: 63
Website

Re: Het handigheidje, een tikkie terug en de onsportieveling

Dit verhaal heb ik ook op kartfanatics.nl gelezen. Het lijkt haast te ongeloofwaardig om waar te zijn. Heb je het met eigen ogen gezien of van horen zeggen?

Nog even een ander puntje uit jouw tekst: "Handigheidjes horen bij racen, ... een minuscuul zetje, nauwelijks voelbaar opdat je net je rempunt of bocht mist..."

Wat vinden jullie: slim foefje of onsportief? Of beide?

Offline

#3 11-07-2008 13:23:47

Kevin den Ouden
Gebruikers
Geregistreerd: 01-05-2008
Posts: 231

Re: Het handigheidje, een tikkie terug en de onsportieveling

Inprincipe is dit onsportief gedrag.... Helaas is dit soms wel nodig omdat het anders bijvoorbeeld onmogelijk wordt voor de tweede rijder om in te halen en ik neem aan dat niemand gaat zitten afwachten totdat hij er voorbij mag smile


Met karten een fantastische toekomst tegemoet.

Offline

#4 11-07-2008 13:43:13

Timster
Moderator
Van: Leiden
Geregistreerd: 05-05-2008
Posts: 92

Re: Het handigheidje, een tikkie terug en de onsportieveling

"Handigheidjes horen bij racen" wil niet zeggen dat het de bedoeling is of dat je erop uit moet zijn, het zegt slechts dat het onlosmakelijk met racen verbonden is en af en toe gebeurd.


Alles is relatief, Timing is alles

Offline

#5 11-07-2008 14:31:09

Seb Buurma
Gebruikers
Geregistreerd: 02-05-2008
Posts: 51
Website

Re: Het handigheidje, een tikkie terug en de onsportieveling

Wel goede Column en heb het ook gelezen van het BNL Incident en de foto's gezien. Jammer dat het zo moet...

Teamwork mag vind ik maar om lomp iemand eraf te rijden, nee dat gaat te ver. Maar als bijvoorbeeld de eerste rijder in een team op kop  ligt en de tweede maakt een buffertje door de anderen een beetje op te houden kan wel.

Het BNL incident is echter ver uit de maat en uiterst zwak.

Offline

#6 11-07-2008 14:58:50

Psyco
Gebruikers
Van: Lisse
Geregistreerd: 02-05-2008
Posts: 188
Website

Re: Het handigheidje, een tikkie terug en de onsportieveling


First they ignore you,
then they laugh at you,
then the fight you,
then you win. !! (M Ghandi)

Offline

#7 11-07-2008 16:15:48

CriZz
Gebruikers
Van: Spijkenisse
Geregistreerd: 02-05-2008
Posts: 380
Website

Re: Het handigheidje, een tikkie terug en de onsportieveling

Neem aan oldenzaal! Maar dat gebeurt vaker. Dat heeft ook mede te maken met de andraline die op dat moment door het lijf  gaat. Omdat diegene niet teveel tijd wil verliezen. En geloof me het maakt niet uit of je nou heel netjes aan de kant gaat je verliest altijd!!! tijd als jij degene bent die inhaalt. Je ronden is gelijk naar de knoppen. En diegen die strijden om de kop willen nou eenmaal winnen. Echter dat geeft geen recht om mensen eraf te rammen. Want er zijn zat voorbeelden van bepaalde personen die tijdens het inhalen of het om positie gaat of niet gewoon op je bumper afremmen. Dat is nou iets waar ik me mateloos aan kan irriteren. En dit zijn ook dingen die een wedstrijdleiding niet ziet want een kleine duw is voldoende om iemand te passeren. Onbegrijpelijk maar waar!. Als je dit niet wilt dan moet je formule open auto's rijden. Daar duw je niet zomaar want dan ligt je neus eraf. Dit soort dingen gebeuren vaak in klasses waar het chassis beschermd word door bumpers. In openwheel klasses zie je dit minder omdat het daar gelijk einde verhaal is.  Kijk maar is WTCC of DTM daar tikken ze mekaar aan alsof het karts zijn en de wedstrijdleiding vind het allemaal maar best. In de arkc is dat gewoon normaal en daar kom je niet onder uit tenzij je er echt zichtbaar af geramd word. Maar de meesten zijn slim genoeg om het ergens te doen waar niemand het ziet!
Vooral groepjes waarbij de achters of de middelste het vertikt om ze rem in te drukken en je een ketting reactie krijgt.


Motto "Ask any real driver ? It doesn't matter if you win by an inch or an mile.... WINNING IS WINNING! "

Offline

#8 11-07-2008 20:32:01

Jorg
Moderator
Geregistreerd: 01-05-2008
Posts: 48

Re: Het handigheidje, een tikkie terug en de onsportieveling

Tim, weer een mooi stukje!

Ik ben het helemaal met je eens, in iedere kartklasse worden wel tikjes uitgedeeld en dat hoort er nu eenmaal bij. In een race heb je altijd minimaal te maken met 3 partijen (je tegenstand, de wedstrijdleiding en natuurlijk jezelf). Door iedere partij kan de situatie heel anders worden gezien. Je tegenstander vind al snel dat hij eraf gerost is, zelf vind je dat je hem amper geraakt hebt en de wedstrijdleiding ziet het (als het goed is) heel objectief.

Als je iemand bij het inhalen raakt wil dat natuurlijk niet meteen zeggen dat het onsportief gedrag is, het kan ook zijn dat de twee elkaar niet helemaal begrepen hebben (de een denk dat het gat groot genoeg is, terwijl er amper een kart tussen past) of je raakt elkaar onbewust (de een remt iets eerder en de ander zag het niet aankomen).
Of dat iets onsportief gedrag is, heeft in mijn ogen meer te maken met de intentie waarmee je iemand raakt. Raak je iemand in het heetst van de strijd dan kan het nog, maar raak je iemand met de intentie om hem eraf te rossen dan is dat voor mij onsportief gedrag.

Offline

#9 12-07-2008 08:50:54

Psyco
Gebruikers
Van: Lisse
Geregistreerd: 02-05-2008
Posts: 188
Website

Re: Het handigheidje, een tikkie terug en de onsportieveling


First they ignore you,
then they laugh at you,
then the fight you,
then you win. !! (M Ghandi)

Offline

#10 14-07-2008 11:14:57

Snoopy
Gebruikers
Van: Middelburg
Geregistreerd: 20-05-2008
Posts: 33
Website

Re: Het handigheidje, een tikkie terug en de onsportieveling

Sorry, ik vind het er niet bijhoren!

Ok, als je in de heetst van de strijd een tikkie krijgt, helemaal geen probleem, maar als die zelfde rijder er van profiteert, kan ik het niet waarderen! Het gebeurd, maar ik zal geen respect hebben voor zo'n rijder. Als ik WL zou zijn zou ik dus hier op letten en absoluut hier straf voor geven. Je dwingt veel meer respect af als je een perfecte inhaalaktie maakt. Hij zal niet altijd succesvol zijn, maar geef dan die positie terug. Des te mooiere verhalen heb je met elkaar als de race is afgelopen, dat is toch pas "racen"? Zie afgelopen races MKS, een paar keer een tik en de positie terug geven, zo hoort het! Kom je er niet voorbij, zie dan mijn motto: Neem je verlies en sluit aan.

Achterliggers blijft een discussiepunt, ook hier hoort de WL een straf voor te geven. Als het te lang duurt dan.... Je ziet dat ze aankomen, weet van te voor de bocht en vaak zijn er meerdere bochten waar je als achterligger niet veel tijd verliest. Ik zie het probleem niet. Maar heb als snellere rijder ook het begrip dat die achterligger ook in strijd is om een positie die voor hem ook belangrijk is. Als de achterligger in verdediging is voor een positie, dan vind ik dat de WL deze een ronde de kans moet geven ipv enkele bochten. Er zijn minder veel bochten waarbij je een snellere rijder veilig voorbij kan laten zonder dat je tegenstander om positie kan profiteren.

Helaas kan de WL niet alles zien en zal een tikje nooit verdwijnen, maar als het één keer voorkomt, dan heeft zo'n rijder een naam en kom je er moeilijk vanaf. Zo zal er extra op je worden gelet.


Neem je verlies en sluit aan....

Offline

Forum footer

© Copyright 2024. Powered by Qbixx | Webservices

smash